”Maailma on muuttunut viimeks tänään”

Työmarkkinoiden ja liiketoimintaympäristön muutos on ollut ennakoitua nopeampaa, ja se on aiheuttanut uusia osaamisvaatimuksia johtamiseen ja työn tekemiseen. Esimiehiltä ja työntekijöiltä odotetaan valmiuksia uudistua ja päivittää osaamistaan jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Olen monesti kuullut sanottavan, että “kohta meillä on taas rauhallisempaa ja palaamme sitten normaaliin päiväjärjestykseen”. Odotus lienee se, että tulevaisuudessa meillä olisi enemmän aikaa tehdä töitä vanhaan malliin. Jatkuva liiketoimintaympäristön muutos niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla on kuitenkin pysyvä tila, ja se mitä opimme tänään, on jo huomenna vanhaa.

“Maailma on muuttunut viimeks tänään” (Jukka Poika), ja Jyväskyläkin muuttuu kansainvälistymisen myötä päivittäin. Kansainväliset markkinat ja osaajat haastavat meitä kilpailuun. Jotta pärjäisimme tässä kilpailussa, tulee muutosten alkaa toimintakulttuureista ja johtamisesta, jotka kestävät kilpailun. Valintojen tekeminen ja luopuminen ovat osa muutosta.

Organisaatiot suunnitellaan ja rakennetaan usein oletettuun, suhteellisen pysyvään olotilaan. Vahvat linjaorganisaatiot ja yksikkörakenteet sekä liiketoimintayksiköt eivät välttämättä tässä uudistuvassa liiketoimintaympäristössä enää yksin riitä.

Uusia tuotteita, palveluita ja työtehtäviä syntyy, kun asiakkaiden tarpeet muuttuvat. Organisaatio rakentuukin sisäisten ja ulkoisten verkostojen väliseen yhteistyöhön, eivätkä organisaatioiden rakenteet useinkaan tue tätä yhteistyötä. Verkostossa osaoptimointi ei onnistu. Yksilön, yksikön ja organisaation omat edut kohtaavat verkoston.

Myös organisaatioiden työntekijöiden ja esimiesten tulee pystyä uudistumaan jatkuvassa muutoksessa, eikä koulutuksen tuoma tutkinto yksin enää riitä takaamaan riittävää osaamista. Osaamistarpeet muuttuvat, koska työmarkkinat ja asiakkaiden tarpeet uudistuvat jatkuvasti. Pelkkä teoreettinen osaaminen ei takaa valmiuksia työelämään, vaan käytännön taidot opitaan vain tekemällä. Tästä syystä oppimisen tulee olla monipuolista ja jatkuvaa.

Toimintakulttuureita luodaan ja johtamista toteutetaan viestinnällä. Viestinnän tulee ylittää organisaation hierarkkiset rakenteet monialaisissa tiimeissä, projekteissa sekä kansainvälistyvissä verkostoissa. Näissä ympäristöissä tietoa ja osaamista jaetaan avoimesti.

Vaikka pelkäämmekin sitä, että tietoa ja osaamista päätyy kilpailijalle, “avoin koodi” ja vuorovaikutus toimivat meidän eduksemme. Kansainvälisten verkostojen kautta saamme Jyväskylän kasvun ja uudistumisen tueksi myös välttämätöntä uutta osaamista.

Jotta oppisimme kilpailijoitamme nopeammin, tarvitsemme vahvoja yhteistyön ja verkoston solmukohtia maailmalla. Uudet kustannustehokkaat teknologiat ovat kestäviä ratkaisuja kansainvälisten verkostojen vuorovaikutuksessa, mutta paikan päälle pitää myös mennä.

Jyväskylän näkökulmasta nimenomaan kansainväliset markkinat ovat niitä alueita, mistä uudet verorahat löytyvät. Esimerkiksi kansainvälinen koulutusliiketoiminta on yksi vahvuuksistamme ja uusista kasvualoistamme. Teknologiasektori uudistuu, ja teknologiaan sidottujen palveluiden muotoilu luo uusia työpaikkoja. Big data, sosiaalinen media ja kyberturvallisuus kuulostavat jo tutuilta. Rakennetaan kasvua kansainvälistyvän verkoston kautta, joka uudistaa ja rikastuttaa Jyväskylää!

Kirjoittaja on Jyväskylän ammattikorkeakoulun hallintojohtaja, joka vierailee Piilaaksossa Yhdysvaltojen Kaliforniassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.