Maksukanavat ottivat paikkansa

Digitelevision aikakausi antaa myös antennitalouksille mahdollisuuden päästä maksukanavien ihmeelliseen maailmaan. Maksullisia kanavia on ollut tarjolla tähän saakka lähinnä vain kaapeli- ja satelliittitalouksille. Kaikki maksukanavat ovat olleet ulkomaisia, vaikka ne onkin paikallistettu tekstityksellä. Poikkeuksena on vain SanomaWSOY:n surullisen kuuluisa PTV-viihdekanava, jonka pohjalle Nelonen synnytettiin.

Nyt digitalisointi teki taloudellisesti kannattavaksi synnyttää uusia kotimaisia maksukanavia. MTV Media oli nopein ja onnistunein. Se lanseerasi heti neljä uutta kanavaa, Maxin, Juniorin, Leffan ja Faktan. Ja nyt perään tuli Ava, Scifi ja Sarjakanava. Näistä Leffa, Fakta, Scifi ja Sarja-kanavat ovat itse asiassa Ruotsin TV4:n luomia kanavia, jotka on vain käännetty suomeksi. Vain Max, Juniori ja Ava ovat aitoja suomalaisia kanavia.

SanomaWSOY:llä on yksi kotimainen maksukanava, Kino TV. Niin, oletteko kuulleet siitä. Tietojen mukaan sillä onkin vain muutama kymmenentuhatta asiakasta, kun Maikkarin kanavapaketin on tilannut jo lähes 350 000 taloutta. Tämän täytyy sapettaa SanomaWSOY -konsernia. Senhän olisi luullut olevan maksutelevisiobisneksen erikoisosaaja. Kun saman konsernin Nelonen on taantunut, voisi Sanoman ajatella keskittyvän enemmän lestiinsä eli lehtiin.

Kun maksukanavilla on nyt paljon uusia katsojia, on usein juuri nämä esittäneet - turhaakin - arvostelua. Katsojat eivät muka ole ymmärtäneet maksutelevision luonnetta.

Maksukanavia ei voikaan katsoa, kuten tavallisia televisiokanavia, koska niiden ohjelmavirtaa ei suunnitella perinteisen kanavan tavoin. Niiden ohjelmistot perustuvat ohjelmien jatkuvaan toistoon, usein eri kelloaikoina, eri päivinä ja eri kuukausina. Näin kukin katsoja voi jossain vaiheessa päivää tai viikkoa löytää oman mieliohjelmansa.

Ohjelmat ryhmitellään maksukanavilla usein teemoittain ja toistuvissa blokeissa. Ei ole tarkoituskaan että katsoja istuisi ja seuraisi niiden ohjelmavirtaa jatkuvasti. Näillä kanavilla käydään maistelemassa, tehdään löytöjä, tai selataan ohjelmia.

Turha haukkua niitä "uusinnoiksi", koska ne on suunniteltu juuri kohdeyleisön ajankäyttöä silmälläpitäen eli "uusinnoiksi". Näin toimivat muutkin maksukanavat kaikkialla maailmassa.

Jos jonkun mielestä vaikkapa miehille suunnatun Maxin ohjelmat eivät miellytä, täytyy muistaa, että viereisestä huoneistosta saattaa jo löytyä kanavan vankkumaton kannattaja. Meitä on moneksi.

Suomalaisten ennustetaan oppivan maksukanavien asiakkaiksi niin, että muutaman vuoden kuluttua joka kolmannessa taloudessa on jokin maksukanava. Sehän on kuin lehtien tilaamista, ei kuitenkaan vaihtoehtona traditionaalisten kanavien katselulle.

Viiden valtakunnallisen kanavan ote katsojavirrasta säilyy samaan aikaan, varmaankin yli 75 prosentin katsojaosuudella. Joten voittajia on paljon.

Kirjoittaja on pitkään media-alalla työskennellyt henkilö.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.