Mediayhtiöillä on takanaan suden vuosi

Helsingin pörssissä media-ala syöksyi alas jyrkänteeltä vuonna 2013, vaikka yleisindeksi kohosi voimakkaimmin miesmuistiin. Sanoma romahti suuryhtiöistä viidenneksi eniten. Keskisuurten kategorian viiden suurimman laskijan joukossa oli kolme mediataloa, joista kukin laski kolmanneksen.

Mediasektorin haasteet ovat moninaiset: levikit ovat laskeneet, mainostulot ovat kutistuneet sekä teknologisen murroksen että suhdanteen johdosta, ja hyvinä aikoina tehtyjen yritysostojen ylihintoja on kirjattu alas. Kuin naulaksi arkun kanteen poliitikot korottivat keskellä taantumaa lehtien arvonlisäveroa, jatkaen samanaikaisesti lihavan Yleisradion tukemista indeksikorotuksin.

Heikon markkinakasvun vuoksi mediatalot hakevat kasvua yritysostoin. Muutama vuosi sitten Ilkka-Yhtymä valtasi voimaintunnossaan kokoluokkaa suuremmasta Alma Mediasta nurkan, mutta joutuikin sinne lopulta itse häpeämään. Digisuden puhkuessa Ilkka-possu sai huomata, että nurkka oli kyhätty oljista.

Ilkka myönsi viime syksynä, vakavaraisuutensa rajoja sopivasti hipoen, Alma-osakkeista maksamaansa ylihintaa 27 miljoonaa euroa. Synnintunnustusta on jäljellä yli 32 miljoonaa euroa, jotta nurkan arvo vastaisi Ilkan kirjanpidossa Alman päivän pörssikurssia. Ilkka on kuin maatalon isäntä, joka ei uskalla kertoa pankinjohtajalle että navetta paloi, vaikka se oli kiinnitetty kurkihirttä myöten lainojen vakuudeksi.

Vaan ei ole helppoa Sanomallakaan, joka kävi Benelux-maissa miljardiostoksilla vuonna 2011. Toisin kuin kauppasumma antoi olettaa, ostokohde ei ollutkaan trimmattu atleetti, vaan täyteen puhallettu Michelin-ukko. Tätä yritysjohto ei ymmärtänyt pitkään aikaan, vaan vuosina 2011–2013 Sanoman johdon ennusteissa on ollut osumatarkkuutta kuin Kreikan valtion tilastokeskuksella.

Sanoman murhetarina kiteytyy yrityskauppoihin: mennyt loisto on tärvääntynyt mediakonsernin mylläämisessä rispaantuneisiin yritysostoihin ja ei-strategisten omaisuuserien kaupitteluun haluttomille ostajille kiireellä polkuhinnoin. Lopputuloksena valtaosa Erkko-vainaan perinnöstä on haihtunut taivaan tuuliin.

Hollannin ja Belgian seikkailuista Sanoma on jo myöntänyt maksaneensa ylihintaa noin 400 miljoonaa euroa. Täyteen synninpäästöön rahoitusasema ei ole tarjonnut mahdollisuutta ilman maksullista osakeantia. Vieläkö kerran kotiin palataan, liikearvot putsataan ja mesenaatit kantavat vastuun kulttuuriperimän säilymisestä?

Maakuntien mediatalojen menestykseen riittää omasta vakavaraisuudesta ja laatujournalismista huolehtiminen. Paikallisuudessa on voimaa, ja lukijat ovat vastedeskin kiinnostuneita lähiseudun uutisista, joita ei ole tarjolla muualta ilmaiseksi.

Halu osoittaa sijoittajille kasvunäkymää on kuitenkin alalla kova, mistä osoituksena osa toimijoista kutsuu liettualaisella nettisivustolla harjoitettavaa traktorinvuokrauspalvelua sähköiseksi liiketoiminnaksi. Hullujen yrityskauppojen välttäjä voi syödä kilpailijansa elävältä seuraavassa laskusuhdanteessa, kun lainat lankeavat maksuun ja keisari riisutaan ilkosilleen.

Kirjoittaja on Nordnetin osakestrategi ja sijoituskirjailija.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.