Monte Carlon ralli osaa totisesti yllättää seuraajansa

Monte Carlon rallissa kilpailu oli muotoutumassa tylsille urille lauantaina puolen päivän aikaan. Rallin yhdennellätoista erikoiskokeella kärkikuljettajien tilanne oli muuttumaton, kun he ohittivat Barcillonnetten kylän yhdeksän kilometrin ajamisen jälkeen. Sebastien Ogier oli ajamassa voittoon, Kris Meeke varmisteli toista sijaansa puolen minuutin päässä ja Jari-Matti Latvala oli tukevasti kolmantena, vaikka eroa kärkeen oli jo yli minuutti.

”Tässä voikin lähteä kohti Monacoa ottamaan kuskeja vastaan ennen yötaukoa”, muistan sanoneeni kollegalle.

Vielä siinä ihmeteltiin Hyundai-kuljettajien Thierry Neuvillen ja Dani Sordon vaisua vauhtia ennen kuin aloitimme 280 kilometrin ajourakan kohti Monacoa.

Miten väärässä sitä ihminen voikaan olla. Puoli tuntia myöhemmin Latvala lipeää ulos tieltä, osuu peltoliittymän rumpuun, sen jälkeen katsojaan ja jatkaa rallia vasen etupyörä vääntyneenä. Suomalainen keskeyttää ennen seuraavaa erikoiskoetta.

Pari tuntia myöhemmin on Kris Meeken vuoro joutua vaikeuksiin. Ennen kuin kello on ehtinyt lyödä kolmea, ovat Latvala ja Meeke poissa pelistä. Maiskutellut palkintopallisijat ovat vaihtuneet pyöreäksi nollaksi. Meekelle nollatulos ei ole niin karmea, koska hän ei aja täyttä sarjaa, eikä näin ollen tavoittele kuljettajien maailmanmestaruutta. Mutta Latvalalle keskeytys on katastrofi. Tällaista alkua MM-sarjalle Latvala ei olisi missään nimessä halunnut.

Latvala vakuutti moneen kertaan rallin aattona ja kahtena ensimmäisenä ajopäivänä, että tällä kertaa hän ei hölmöile Monte Carlon rallissa. Latvala on keskeyttänyt Monte Carlossa ulosajon takia neljä kertaa vuosina 2004, 2007, 2012 ja 2013. Niistä 2012 oli raastavin, sillä hän selätti Ford Fiestan johtoasemasta. Eikä seuraavan vuoden ulosajo ensimmäisessä kilpailussa Volkswagenilla ole sen mairittelevampi.

Tällä kertaa Latvala hoki hokemistaan, että hän aikoo ajaa varmasti maaliin ja pisteille, eikä taistele kilpailun voitosta. Hän noudattikin taktiikkaa loistavasti aina yhdennelletoista erikoiskokeelle saakka. Sitten tapahtui jotain omituista. Latvala ikään kuin kadotti keskittymisensä, kun hänen autonsa valui harmittoman näköisessä mutkassa leveäksi.

Miksi Latvalan ote herpaantui? Sitä olisin mieheltä kysynyt, mutta Volkswagenin rallitalli piti miehen piilossa, eikä päästänyt toimittajia hänen juttusilleen. Myöskään puhelimiin ei vastattu. Ehkä sunnuntaina, sanottiin.

Latvalan tallikaveri Andreas Mikkelsen ajoi ainoana kärkikuljettajana edellisen erikoiskokeen nastarenkailla. Hän kavensi eroa Latvalaan 48 sekunnilla ja sitä oli enää 20 sekuntia ennen erikoiskoetta 11. Yrittikö Latvala karistaa tallikaveriaan kannoiltaan ja unohti taktiikkansa ajaa varmasti maaliin? Se ei kuitenkaan selitä ajovirhettä helpossa paikassa. Kyllä Latvalan tasoisen kuljettajan pitää kestää painetta. Hän on sentään MM-sarjan kokenein kuljettaja 157 MM-startillaan.

Sebastien Ogier harvoin tekee Latvalan tapaisia ajovirheitä. Siksi hän on kolminkertainen maailmanmestari ja voittanut 32 MM-rallia. Tänään hän juhlii voittoa numero 33 ruhtinaan palatsin aukiolla Monacossa.

Ja entäpä ne vaisut Hyundait. Neuville on enää 13 sekunnin päässä toisesta sijasta ja melko varmasti ainakin palkintopallilla.

Monte Carlon ralli osaa totisesti yllättää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.