Muista, olet vaarassa!

Olisi syytä pelätä, minunkin. Ratin taakse hypätessäni en kuitenkaan ajattele vaaraa, vaan sitä, ennätänkö ajoissa.

Minä ja sinä selvisimme, mutta monelle muulle kävi huonommin.

Tämän vuoden aikana, toukokuun loppuun mennessä Suomessa sattui kaikkiaan 1 810 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 70 ja loukkaantui yhteensä 2 270 ihmistä.

70 odottamatonta suru-uutista omaisille, 70 hautapaikkaa.

Vielä useampi jatkaa elämäänsä liikenteen haavoittamana. He ehkä tunnistavat vaaran meitä muita paremmin, mutta karmivalla hinnalla. Liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä nousee tikittäen kuin kello.

Liikenneturvallisuus on parantunut menneen ajan villistä onnettomuusvuosista, mutta kelloa ei ole kyetty pysäyttämään. Kaikki onnettomuudet eivät ole estettävissä, mutta moni olisi.

Nuorten miesten riskinottoa ja hurjastelua liioitellaankin toisinaan. Riski on kuitenkin todellinen, sillä samankaltaisia onnettomuuksia sattuu toistuvasti. Nuori kuljettaja, yöaika, ylinopeus ja kylätie ovat osoittautuneet vaaralliseksi yhdistelmäksi.

Toholammilla kuoli viikonloppuna neljä nuorta. Onnettomuus pysäyttää, mutta unohtuu ulkopuolisilta liian nopeasti. Kunnes muutaman viikon päästä uutisoidaan seuraavasta.

Keski-Suomessa on sattunut lukuisia vastaavanlaisia onnettomuuksia tänä vuonna.

Vaan mikä auttaisi? Nuoria ei voi lukita kotiin yöksi viikonloppuna. Nuorten syyllistäminen ei auta, se saattaa ainoastaan pahentaa omaisten tuskaa. Kuitenkin jotain olisi opittava.

Ajokortti-ikää ei ainakaan pidä laskea. Valistusta on lisättävä ja karmivista tapahtumista on kerrottava autokouluissa mahdollisimman realistisesti. Se ei ole pelottelua, vaan totta. Tielläliikkujat ovat usein sekuntien päässä kauheimmasta mahdollisesta.

Vilkkaasti liikennöidyt tiet halkovat maakuntaa. Keski-Suomen teillä on sattunut myös useita suuria liikenneonnettomuuksia.

Keski-Suomen ja koko Suomen tuhoisin liikenneonnettomuus sattui Konginkankaalla vuonna 2004. Onnettomuudessa kuoli 23 ihmistä.

Toiseksi pahin liikenneonnettomuus sattui Konnevedellä 1956, kun linja-auto suistui veteen lossin puomien läpi ja 15 ihmistä hukkui.

Kun onnettomuus joskus sattuu riittävän lähellä, sitä ei unohda koskaan.

Viime lauantaina tuli kuluneeksi 40 vuotta Keski-Suomen kolmanneksi tuhoisimmasta liikenneonnettomuudesta. Vehniällä sattuneessa hollantilaisbussin onnettomuudessa kuoli 12 ihmistä.

Tapasin uhrien omaisia vuonna 2008. He olivat tulleet katsomaan onnettomuuspaikkaa, ensimmäistä kertaa. He olivat onnettomuushetkellä Hollannissa, mutta Keski-Suomessa sattunut kolari muutti heidän maailmaansa.

Jokainen liikennekuolema on aina yhtä traaginen tapaus. Tätä sanomaa on jo toistettu ja tullaan toistamaan: Tekniikka kehittyy ja lisää turvallisuutta, mutta vain, jos turvavälineitä käytetään. Turvavyön käytöstä muistuttaminen on aina vaan ajankohtaista.

Tärkein turvavaruste on kuitenkin korvien välissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.