Musta Perjantai haalistui

Kiitospäivän jälkeinen perjantai on Yhdysvaltain merkittävin ostospäivä. Jonot kauppojen edustoilla ovat pitkät, kun ne marraskuun neljäntenä perjantaina myyvät tavaraa huimilla alennuksilla. Kiiluvasilmäiset ostajat tuuppivat toisiaan eikä mustelmilta vältytä, kun kansakunta metsästää halpoja kännyköitä ja televisioita. Joulusesongin alkua kutsutaan mustaksi perjantaiksi, mutta ei suinkaan mustelmien vuoksi. Viikonlopun aikana kauppojen koko vuoden myynti kääntyy voitolliseksi suurten myyntimäärien ansioista. Tuloslaskelma alkaa näyttää punaisten lukujen sijaan mustia numeroita.

Jotkut kaupat ottavat varaslähdön avaamalla ovet jo kiitospäivänä. Grey Thursday eli harmaa torstai on vähän sama, kuin jos meillä kaupat olisivat auki joulupäivänä. Musta Perjantai vastaa siis tapaninpäivää. Viikonloppu on täynnä ostoshysteriaa, sillä seuraava maanantai on nimeltään nettimaanantai, Cyber Monday. Silloin verkossa voi ostaa vielä halvemmalla niitä tuotteita, jotka eivät menneet kaupaksi varsinaisissa alemyynneissä.

Kuten joka vuosi, amerikkalaiset talousihmiset odottavat viikonloppua innokkaasti. Ekonomistit saattavat itsekin olla ostosjonossa, mutta enemmän he kaipaavat merkkejä Yhdysvaltain talouden tilasta. Kuluttaja pitää taloutta pystyssä. Monien pettymykseksi tänä vuonna kauppa jäi edellisvuotta pienemmäksi, kun myyntiä kertyi kaikkiaan reilut 50 miljardia dollaria eli noin 41 miljardia euroa.

Musta perjantai tuntui myös Suomessa. Perjantain myynti verkossa oli noin kolme kertaa suurempaa kuin tavallisena perjantaina. Kivijalkakaupat eivät ole lähteneet villitykseen mukaan. Se voi olla ihan hyvä.

Kiinalaisten vastine amerikkalaisten humupäiville oli marraskuun 11. päivä, jota kutsuttiin sinkkupäiväksi. Myyntiennätykset paukkuivat, sillä nettikaupan ehdoton valtias Alibaba pakotti kauppiaat leikkaamaan normaalihinnoista puolet pois. Kiinan taloutta ja yhteiskuntaa taustoittava viikkoanalyysi Kiina8-sähköpostipalvelu raportoi, että kaupan kasvu viime vuodesta oli lähes 60 prosenttia.

Kiinan kaupan kasvusta saa mahtavia tarinoita. Kiina8 kertoi, että vain 27 kauppiasta osallistui ensimmäiseen sinkkupäivän verkkokauppa-alennusmyyntiin vuona 2009. Tänä vuonna heitä oli noin 27 000.

Syyskuun lopulla New Yorkin pörssiin listautuneen Alibaban kaupankäyntialustoilta kesti tänä vuonna 17 minuuttia rikkoa miljardin dollarin (800 miljoonan euron) myynti. Viime vuonna saman myyntimäärän saavuttamiseen meni tunti. Alibaban kautta tehtiin kauppaa kolme kertaa enemmän kuin amerikkalaisen vastineensa, Cyber Mondayn, aikana.

Kiinalaisten kulutus kasvaa nopeasti ja on vahvasti siirtymässä kännykkään, joilla tehdään jo lähes puolet ostoksista. Vielä kaksi vuotta sitten vain viisi prosenttia kaupoista tehtiin kännykällä. Tämä tieto lisäsi tuskaani Nokian kompuroimisesta matkapuhelimissaan. Olihan se kerran ylivoimainen markkinajohtaja Kiinassa ja Kiinan suurin vientiyritys. Onneksi verkoissa se on pitänyt pintansa.

Kirjoittaja toimii sijoittamisen kouluttajana OP-ryhmässä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.