Muutama hölmö kysymys

Koska olen nainen, ja me naisethan emme kuulemma autoilusta mitään ymmärrä, mieleeni on kertynyt muutama alaan liittyvä varmasti tyhmä kysymys ja ihmetyksen aihe. Tässä niistä jokunen.

Miksi peltipoliisin kohdalla nopeus pitää laskea aina äkisti kymmenen kilometriä sallitun alle? Eikö se riitä, että mahdollisen ylinopeuden tiputtaa sallituihin rajoihin? Että kahdeksankympin alueella ajaisi kahdeksaakymppiä – ei seitsemääkymppiä. Ilmeisesti ei.

Miksi ajaa moottoripyörää avokypärällä, jos kuitenkin täytyy käyttää suojalaseja ja viritellä suun eteen joku neopreemihuivi tai vastaava estämään pölyn ja ötököiden pääsyn kitaan? Ja lisäksi jaksetaan aina kiroilla sitä, kuinka keväällä autojen talvirenkaista irtoavat nastat osuvat kipeästi poskeen. Että eikö olisi helpompi pistää päähän avopotan sijaan umpipotta, joka myös suojelee sitä päänuppia selvästi avomallia paremmin?

Miksi autojen nopeusmittarin taulukko yltää sellaisiin lukemiin, joissa autoa ei saa missään ajaa? Tai saa, mutta Euroopan mantereella pelkästään Saksan autobaanoilla. Eikö isot asteikot johda vain siihen, että hurjasteluun taipuvainen kuski kokee ne haasteiksi? Eräänlaiseksi yllykkeeksi. Että tällä kertaa ajetaan vielä pikkuisen kovempaa kuin viimeksi.

Miksi ostaa Ferraria, jolla voi ajaa oikein helkkarin kovaa, kun todellisuus kuitenkin on se, että niin kalliilla autolla ei kuitenkaan uskalla ajaa tulisesti vaan pikemminkin mummomaisen hissukseen ettei vain tule klommoja tai muuta korjattavaa?

Miksi bensatankki ei voi olla kaikissa autoissa samalla puolella, ettei ihmisen tarvitsisi toistuvasti nöyryyttää itseään ajamalla väärin päin bensamittarin viereen?

Ja vielä yksi kysymys: jos kansanedustaja Teuvo Hakkarainen teki keväällä vaalityötä ajamalla tosiaan mainostamansa 20 000 kilometriä viikossa, niin miten se käytännössä oikein meni? Huuteliko mies ikkunasta näpsäköitä vaalilauseita taittaessaan päivittäin noita 2 857 kilometrin matkoja? Ja pitäisikö Hakkaraisen palkata seuraaviin vaaleihin joku suunnittelemaan päiväreitit pikkuisen jäkevimmiksi, sillä moinen sutaaminen vaatii jo melkoista vaalialueen reunalta toiselle hurjastelua.

Loppuun vielä kysymyksen sijaan huomio. Ihan tyhmä varmasti sekin. Autokauppojen yleisövessoissa on aina – siis aina – molemmat renkaat ylhäällä.