Näkyvissä uusi Uljas maailma

Hän on jo hoitanut asian valmiiksi siinä vaiheessa, kun joku byrokraatti vielä miettii, miten projektin käynnistäisi. Hän ideoi enemmän viikossa kuin keskisuuri ajatushautomo vuodessa.

Hän vie maaliin suurimman osan esittämistään ideoista, vaikka kukaan ei alun perin olisi uskonut niihin.

Hän ärsyttää monta ihmistä rajattomalla innokkuudellaan, mutta saa useat heistäkin puolelleen valloittavalla yhteistyöhalullaan. Hän lobbaa Keski-Suomen puolesta silloinkin, kun hänelle sanotaan, ettei kannata. Hän on kuin pikkupoika, joka haluaa kokeilla rajojaan. Hän on yksi keskeisimpiä Keski-Suomen kehittäjiä.

Vaatimattomaksi tai kuivaksi häntä ei voi syyttää. Hän pitää huolen, että metsästys- ja sukellusreissut Afrikassa ja Aasiassa sekä autonvaihdot ovat heti laajan Facebook-kaverijoukon tiedossa. Jos joku muu tekee saman, kertojaa saatetaan ihmetellä ja pitää leuhkana, mutta hyväntuulinen avoimuus on osa 55-vuotiaasta miehestä vuosien aikana syntynyttä aitoa brändiä. Tosin välillä kuuluu napinaa siitä, että hänen piikkiinsä menee paljon sellaistakin, jonka muut ovat tehneet.

Hän on Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Ukko Mies Valkeinen, joka ei pidä kynttiläänsä vakan alla, mutta samaan aikaan kertoo avoimesti omat kompastelunsa ja elämänsä sattumukset.

 

Uljakseen epäilevästi suhtautuvia ja kovempiakin kriitikkoja riittää. Epäily ja arvostelu ovat välillä paikallaan, sillä kukapa meistä aina onnistuisi. Myönnän epäilleeni monen muun joukossa, että nyt Uljas haukkasi liian ison palan, kun hän oli keskeisenä hahmona synnyttämässä Kasvu Openia. Viime lokakuussa kritiikki rauhoittui, kun kaksipäiväinen tapahtuma ylitti usean epäilijänkin odotukset.

Kasvu Open ei jäänyt vihreätakkisten vetäjien puuhasteluksi, vaan siitä tulee tänä vuonna Suomen suurin yritysten kasvun sparrauskilpailu, joka on maksuton tapahtuma. Tekoja arvostava mies on lopen kyllästynyt puheisiin ja haahuiluun siitä, että Suomi pitää saada nousuun.

Uljas osaa kertoa asiat ymmärrettävästi – ja värikkäästi.

– Vuonna 2015 potkaisemme Suomea persuuksiin ja törmäytämme noin 900 kokeneen yritysjohtajan ja businessenkelin 18?000 vuoden liiketoimintaosaamisen 450 kasvunnälkäisen yrityksen kanssa. Valitettavasti yritystä kohti on vain noin 10 kokenutta sparraajaa ja vain noin 200 vuotta osaamispääomaa, hän viestitti äskettäin.

Uljas on ideoinut Kasvu Openin finaaliin vihreiden lyhtyjen alle Ilon kadun ja Kasvun kujan, joissa 80 kasvuyritystä kauppaa itseään yhteistyökumppaneille kahden päivän ajan lokakuussa. Alkuperäinen nimi oli Ilokatu, mutta Uljasta tuntemattomille tapahtuman sponsoreille nimi olisi ollut liikaa.

Kasvu Openiin on taitavasti vedetty mukaan myös Metsä Fibren Äänekoskelle suunnittelema biotuotetehdas, joka on saamassa uusia kumppaneita sitä kautta.

 

Jos Uljas Valkeista ei olisi, Keski-Suomen pitäisi keksiä hänet. Kannatan ehdottomasti ideaa ottaa Uljas Valkeinen tutkimuskohteeksi. Idean heitti runsas viikko sitten Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun Avance-johtamiskoulutuksen johtaja Ari Manninen.

Uljas ei vain käytä julkisuutta, vaan myös auttaa tiedotusvälineitä auliisti. Ei ole kovin monta sellaista asiaa, jota hän ei olisi valmis kommentoimaan. Keski-Suomen kasvun nimissä tietysti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.