NHL:n markkinointi yskii Suomessa

NHL:n tuloa Suomeen huudettiin hyvissä ajoin isolla volyymillä. Maaginen kirjainyhdistelmä rantautui Suomeen, mutta olisiko asiat voitu sittenkin hoitaa paremmin?

Tappara hoiti itselleen harjoituspelin Florida Panthersia vastaan. Pelillisesti tapahtuma oli menestys. Tappara kesti NHL-joukkueen kiekkosateen ja vei lopulta potin rankkareilla, vieläpä vanhan NHL-jyrä Ville Niemisen osumalla.

Vähemmälle huomiolle jäi, että Hakametsä ei ollut edes loppuunmyyty. Tapparan toimitusjohtaja Mikko Leinonen totesi ottelun alla seuran pääsevän voitolle 6 500 katsojalla. Tampereen kiekkopyhätössä katsojia oli kuitenkin vain 6 200, joten tulopuolella peli meni pakkasen puolelle.

Tietysti ottelu oli tapahtumana sen verran harvinainen, että se voi positiivisen julkisuuden kautta poikia Tapparalle myöhemmin lisäeuroja.

MIKSI TUPA ei sitten ollut täysi Hakametsässä? 50 euroa joukkueesta, jonka kovimmat nimet ovat tasoa Stephen Weiss ja David Booth? Vaikea syyttää tamperelaisia...

Ilves-taustan omaava Panthersin Ville Koistinen tuskin Tappara-faneja erityisemmin sytytti, joten suomalaisaspektillakaan Panthersin raahamista Suomeen on vaikea perustella.

Toisessa Suomeen saapuvassa joukkueessa, Chicago Blackhawksissa, sentään riittää tulevaisuuden tähtiä ja oikeasti kiinnostavia pelimiehiä.

TOISTA SE on Ruotsissa, jossa ruotsalaisia vilisevä Detroit Red Wings iskee yhteen Färjestadin kanssa. Mielenkiinto viime vuosien kestomenestyjää kohtaan on aivan eri kaliiberia kuin mihin Panthers tai Blackhawks pystyvät.

Miksi NHL markkinoi tuotettaan Suomessa korkeintaan keskinkertaisilla joukkueilla? Jalkapallopuolella tilanne olisi sama, jos Englannin Valioliiga markkinoisi sarjaansa Suomessa Birminghamilla ja Portsmouthilla ja lähettäisi samanaikaisesti Ruotsiin Manchester Unitedin.

Panthersin ja Blackhawksin kohtaaminen on paikalle meneville varmasti elämys, josta kovimmat kiekkoniilot ammentavat kaiken ilon irti. NHL on brändinä Suomessa sen verran myyttinen, että lippujen myynti Helsingin peleihin ei ole ongelma edes heikommalla otteluparilla.

Silti tavallinen rivikatsoja saisi tapahtumasta enemmän irti, jos toinen joukkueista olisi korvattu vaikka Selänne&Koivu-duon Anaheim Ducksilla.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimittaja.