Ogier määrää tahdin kuskien tuolileikissä

Kun musiikki loppuu, niin Ogier ajaa ensi vuonna Citroenia,

Rallivuosi 2016 päättyi Esapekka Lapin mestaruuteen WRC2-luokassa ja Volkswagenin rallitallin hautajaisiin. Asiat nivoutuvat sikäli yhteen, että VW:n poistuminen näyttämöltä latistaa Lapin mestaruusjuhlia. Viittä vaille Toyotan rallitallin tehdaskuski Lappi joutuu odottamaan VW:ltä työttömäksi jääneiden Sebastien Ogierin, Jari-Matti Latvalan ja Andreas Mikkelsenin ratkaisuja ensi kauden ajopestien suhteen. Tästä nelikosta kaikille ei välttämättä riitä kuppi-istuinta tehdasautoon ensi kaudeksi.

Juho Hänninen ja Esapekka Lappi ovat Toyotan kuljettajat ensi vuonna”. Tällaisen uutisen Tapio Suominen kertoi Ylen urheiluruudussa syyskuussa. Lapilla on uumoiltu olevan hyvät mahdollisuudet päästä Tommi Mäkisen johtaman Toyotan rallitallin kuljettajaksi, mutta ei sellaista voi uutisena julistaa ennen kuin nimet ovat sopimuksissa. Lappi voi toki ajaa Toyotaa ensi kaudella, mutta ei siinä roolissa kuten Yle uutisoi: ”täyden sarjan ajavat vain Hänninen ja Lappi”.

Lappi voi päästä Toyotan kolmanneksi kuljettajaksi, jos hyvin käy. Hän aloittaisi kautensa silloin vasta huhtikuussa.

Hänninen pukee varmasti Toyotan ajopuvun vuonna 2017 ja toinen Toyotalle automerkkien MM-pisteitä keräävä kuljettaja löytyy kolmikosta Ogier, Latvala ja Mikkelsen. Heistä jokainen neuvottelee ajopestistä Mäkisen kanssa.

Kuljettajien nelinkertainen maailmanmestari Ogier pääsisi ensi kaudeksi niin Citroenille, Toyotalle kuin M-Sportille. Jos Ogier arvostaa ranskalaista työympäristöä, valitsee hän Citroenin. Jos japanilaiset ovat valmiita maksamaan Ogierin vaatiman muhkean palkkion, nähdään mestari Toyotan puikoissa. Ogier valitsee jomman kumman, sillä M-Sport ei ole houkutteleva vaihtoehto taloudellisesti.

Latvalan vaihtoehdot ovat Toyota ja M-Sport. Latvalalle työvuosi Toyotalla sisältäisi enemmän painetta ja epävarmuutta kuin rallikausi Fordin ratissa M-Sportilla. Askel Toyotalle olisi kuitenkin parempi sekä uran että tilipussin kannalta.

Mikkelsen solahtaa M-Sportille, sillä norjalainen on tottunut maksamaan ajopaikastaan.

Latvalan kannalta ikävä kysymys on seuraava: Miksi Malcolm Wilson palkkaisi kuljettajien MM-sarjassa kuudenneksi jääneen Latvalan, jos hän saisi kolmanneksi yltäneen Mikkelsenin ja muutaman miljoonan norjalaista öljyrahaa?

Koska valtiollinen mediakin kertoo spekulaatiot uutisina, niin laitetaan otsikkoon, että Ogier ajaa ensi vuonna Citroenia, Latvala Toyotaa ja Mikkelsen Fordia.

Esapekka Lappia juhlitaan jälleen Vuoden 2016 autourheilijana AKK:n palkintogaalassa Jyväskylän Paviljongissa 7. tammikuuta 2017. Lappi voitti WRC2-luokan neljässä viime MM-rallissa putkeen ja osoitti olevansa nopein kuljettaja MM-sarjan pikkuluokassa vuonna 2016.

Hän on ansainnut sekä maailmanmestaruuden että Vuoden autourheilijan tittelin.

Lappi ansaitsisi myös paikan tehdasauton ratissa. Toivottavasti VW:n livistäminen MM-sarjasta ei torppaa Lapin nousua rallin kuninkuusluokkaan. Se tiedetään marraskuun aikana.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.