Oikeat markkinoijat

Maanantaina on 86 päivää Lahden seitsemänsien MM-hiihtojen alkuun.

Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlakisojen taloudellisesta onnistumisesta on oltu huolissaan niin kaduilla kuin kabineteissakin. Ihan syystä, koska urheilulajista riippumatta yleisöä on koko ajan vaikeampi saada paikan päälle kotisohvilta.

Lahden kaksien edellisten MM-hiihtojen yleisömääristä voi edelleen korkeintaan unelmoida ja plusmerkkisen taloudellisen tuloksen saavuttamisesta tekee haastavamman myös se, että kisojen järjestelykustannukset ovat ihan eri luokkaa kuin vaikkapa vuonna 2001. Yhtenä syynä tähän on se, että palkallinen henkilöstö on jo pitkään ollut moninkertainen verrattuna aiempiin kisoihin.

MM-hiihtoja on markkinoitu näyttävästi, mutta alusta alkaen on ihan oikein myönnetty se, että olipa kampanjointi miten massiivista tahansa, tärkeintä markkinointikeinoa ei luoda mainostoimistoissa. Se tehdään kilpailukauden ulkopuolella urheilijoiden ja heidän valmentajiensa kesken.

Suomi ei ole viime vuosina juhlinut hiihdon pohjoismaisten lajien arvokisoissa suuruuden päiviensä malliin ja esimerkiksi Falunin MM-hiihdoista vuonna 2015 oli tuomisina vain yksi mitali.

Siksi skeptisimmät ovatkin ehtineet lyödä tulevien MM-hiihtojen päälle taloudellisen katastrofin leiman.

Rukan maailmancupin avausviikonloppu kuitenkin osoitti, että epäilyt hiihtourheilun hautaamisesta olivat ennenaikaisia.

MM-tason urheilutapahtuman paras markkinointivaltti on omien urheilijoiden menestys. Rukalla suomalaiset hiihtourheilijat tekivät osuutensa MM-hiihtojen eteen. Kilpailu huipulla on kovaa ja menestys pienestä kiinni, mutta viikonlopun aikana suomalaiset todistivat, että kotijoukkue taistelee MM-hiihdoissa melkein mistä vain.

Rukalla 15. kerran järjestetty maailmancupin avaus oli menestys kisajärjestäjille, mutta ennen kaikkea se oli sitä Suomen joukkueelle.

Iivo Niskasen ja Krista Pärmäkosken menestys oli alkutalven kruunu ja myös MM-myynnin kulmakivi. Jo nyt uskaltaa sanoa, että suomalaiset maastohiihtäjät lähtevät taistelemaan mitaleista jokaisena kilpailupäivänä myös MM-laduilla.

Nuori yhdistetyn urheilija Eero Hirvonen nousi sensaatiomaisesti maailman kärjen tuntumaan, jossa on jo ennestään ollut Rukalla epäonnesta kärsinyt Ilkka Herola.

Myös Lahdessa perinteisesti isoimmat katsojajoukot kerännyt mäkihyppy nosti päätään, vaikka kunnon menestykseen onkin vielä matkaa.

Jarkko Määtän ja Ville Larinnon maailmancupin jäännöspisteet ja Janne Ahosen selviytyminen molemmista karsinnoista itse kisaan eivät toki vielä MM-menestystä lupaa, mutta sitäkin tärkeämpää on joukkueen yleisilmeessä tapahtunut muutos.

Vielä vuosi sitten oltiin naama nurinpäin, eikä edessä nähty lupauksia paremmasta. Nyt tulevaisuuteen katsotaan ihan toisenlaisin silmin.

Sami Jauhojärveltä kysyttiin sunnuntain kilpailun jälkeen, mitä hän ajattelee Rukan tulosten vaikutuksesta MM-hiihtojen lipunmyyntiin.

– Toivon sitä suureksi, kommentoi hollolalainen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.