Olisin vihreä, jos vihreä edes palaisi

Niin kutsuttu vihreä linja liikennevalosta toiseen ontuu Jyväskylässä. Hankalaa on, vaikka autolla ajetaan nopeusrajoitusten mukaan eli ei kiirehditä valoista toiseen. Otetaanpa esimerkiksi aamuisin todella ruuhkainen Yliopistonkatu (jonne ei toki ole pakko ängetä, mutta jota pitkin pääsee joskus jopa nopeammin kuin Rantaväylää).

Kun auto starttaa Vaasankadun kohdalta ja alkaa valua alaspäin Yliopistonkatua, ensimmäinen stoppi tulee vastaan yleensä Asemakadun risteyksessä. Seuraava pysähdys koittaakin jo Puistokadun kohdalla ja taas Scandicin risteyksessä ennen Vapaudenkatua.

Sitten aukeneekin lähes suora tie kohti Tourulaa, ja autoilija tuudittautuu joustavaan etenemiseen, kunnes taas syttyy punainen. Tällä kertaa moottoritien risteyksen kohdalla. Ne valot vaihtuvat aika nopsaan, joten toiveikkaana eteenpäin.

Mutta.

Liki 100 prosentin varmuudella tuo tyly valotappi pysäyttää jo muutaman sadan metrin päässä Tourulan Mäkkärin vierustalla. Ja kun vihreä alkaa taas loistaa, sitä iloa ei kestä kuin noin 10 sekuntia, kun taas näytetään punaista.

Vaikka onnistuisit pääsemään Mäkkärin valoista, torppaa matkasi mitä ilmeisimmin Tourulan sillalla, sillä sen valot on ajastettu niin, että eritasoliittymän yli ehtii vihreillä vain talla pohjassa. On muuten kokeiltu, useamman kerran.

VIELÄ ENEMMÄN sapettaa se, että valo-ohjatussa risteyksessä vasemmalle kääntyminen on ruuhka-aikana tehty mahdollisimman hankalaksi. Ajakaapa vaikka Laajavuoresta keskustaan. Miksi ihmeessä keskustaan päin Vesangantielle kääntyvien vihreä vaihtuu punaiseksi lähes samanaikaisesti vastaantulevien kanssa?

Johan sen järkikin sanoo, että tällä ajastuksella vasemmalle pääsee kääntymään kerralla vain 1-3 autoa, JOS ensimmäiset autot rohkenevat tunkea puoliksi risteykseen odottamaan vuoroaan.

Sama vasemmalle kääntyvien ongelma toistuu aamusta toiseen muun muassa Rautpohjankadun ja Keskussairaalantien risteyksessä, kun Kukkumäen suunnasta tulee jatkuvana virtana autoja, eikä Rautpohjankadulta pääse kääntymään keskustaan kuin pari autoa kerrallaan.

JOO TIEDÄN kyllä, että pitäisi suosia busseja, polkupyörää ja omia jalkoja. Ne eivät kuitenkaan saa olla peruste sille, että liikenteen sujumista hankaloitetaan suosimalla vihreän linjan sijaista punaista linjaa.

Eikö jo ilmastonmuutoksen kannalta olisi järkevämpää, että pääväylillä autot kulkisivat mahdollisimman pienin pysähdyksin, jolloin bensankulutus pysyisi aisoissa, päästöt pienempinä ja kuskin hermot kasassa.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen uutistoimittaja, joka taitaa sittenkin uusia bussikorttinsa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.