On aika lopettaa keskustelu digistä

On aika lopettaa digitelevisiosta keskusteleminen. Puhutaan televisiosta ja televisio-ohjelmista. Ne ovat olleet bittivirtaa jo pitkään. Nyt yhdistettiin viimeinen linkki katsojan ja kameran silmän välillä.

Tietenkin tästä on ollut lisäkuluja ihmisille. Niin kuin kaikki siirtyminen uudempaan tekniikkaan. Kuitenkin prosessi on ollut pienessä maassa ainoa järkevä tapa. Vuoden kuluttua kaikki toimii hyvin. Eikä kahden vuoden kuluttua kukaan muista, mitä se analoginen televisio oikein olikaan. Tämä on evoluutiota, ei revoluutiota. Minäkään en puhu digitaalisuudesta.

Ja, hei, ihan oikeasti. Kuinka moni on lopettanut tykkänään television katsomisen tänä syksynä? Käsi sydämelle.

Ilmassa on muutoksia. Kanavien lisääntyessä yksittäisten ohjelmien katsojamäärät laskevat vääjäämättömästi. Edelleen keski-illassa saadaan helposti ohjelmille yli puoli miljoonaa katsojaa. Yhtä aikaa saattaa Suomessa olla kaksi miljoonaa ihmistä silmät naulittuina kuvaruutuun. Se on valtava määrä runsaan viiden miljoonan ihmisen maassa. Ohjelma, joka saa 100 000 katsojaa tuntuu pienryhmäohjelmalta. Mutta 100 000 katsojaakin on paljon!

Syksy on alkanut pienessä myllerryksessä. Kanavien katsojaodotukset eivät ole kaikilta osiltaan toteutuneet. TV1 ja TV2 ovat ryhmitelleet ohjelmiaan uudelleen. Ruotsinkielisten ohjelmien muutto omalle kanavalle on selkiyttänyt monia ohjelmapaikkoja.

Yle on menettänyt kosketustaan alle 35-vuotiaisiin katsojiin. FST5 taas on kadottanut sinänsä hyvästä ohjelmistostaan huolimatta sekä suomenkieliset että osan ruotsinkielisestä yleisöstään. Kuinka kauan Ylellä on varaa syytää sellaiset määrät rahoja niin pienille katsojamäärälle niin valtavalla ohjelmistolla?

Myös kaupunkilaisille naisille suunnattu Nelonen kärvistelee katsojakadon kourissa. Varmoina menestyksinä pidetyt Sinkkuäidille sulhanen ja etenkin Ota tai jätä ovat jääneet kauaksi tavoitteistaan. Vain Talent Suomi pääsi alussa puoleen miljoonaan katsojaan. Jotain oli tehtävä, ja niinpä Nelonen antoikin kotimaisten ohjelmien päällikölleen sijaiskärsijänä kenkää.

Mitä seuraavaksi? Valtakunnalliseksi laajentunut Subtv on valloittanut nuorten lisäksi varttuneempiakin kohdeyleisöjä, eikä pelkästään Big Brotherin avulla. Myös MTV3 on joutunut kohtaamaan yhä pieneneviä yleisöjä, mutta hyvä mainosmyynti antaa lohtua.

Kun oikein ajattelee, televisio-ohjelmat täyttävät valveillaolomme ajasta valtavan osan. Virallisesti keskimäärin 2 tuntia 40 minuuttia. Joka päivä. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Monet sanovat, etteivät katso juuri mitään. Silti heillä on mielipiteensä kaikista ohjelmista.

Kirjoittaja on pitkään media-alalla työskennellyt henkilö.