Oopperan ystävien maakunta

Keskisuomalaisille on ollut vuoden alkajaisiksi tarjolla maakunnassa harvinaista herkkua: aitoa oopperaa. Jo viisi kertaa Jyväskylän kaupunginteatterin suurelle näyttämölle on ilmestynyt kaikkien aikojen Casanova, Don Giovanni, joukkoineen – ja aina täysille katsomoille.

Kävin itse todistamassa sekä kriitikkojen että yleisön ylistämää alueoopperan uutuutta viime perjantai-iltana. Vaikka esitys kesti väliaikoineen kolme ja puoli tuntia, aika hurahti kuin siivillä. Kari Arffmanin ohjaama ja Karmo Menden lavastama esitys oli sekä viihdyttävä että korkeatasoinen, sen maallikkokin aisti.

Yleisön joukossa oli tuttuja eri puolilta maakuntaa pohjoista Keski-Suomea myöten. Yhtä lailla myös toteuttajataho on vahvasti maakunnallinen: Keski-Suomen Alueooppera ry.

Ensimmäinen alueooppera Jyväskylässä koettiin jo vuonna 1974, Windsorin iloiset rouvat. Esityksiä on ollut säännöllisesti vuoden, parin välein. Viime uudenvuodenaattona ensi-iltaan tullut Don Giovanni on 28:s voimainponnistus.

Pääosissa on aina kuultu Suomen tunnetuimpia ja jopa kansainvälisiä tähtiä. Esimerkiksi Giovannin nimiroolissa loistaa yhdysvaltalainen baritoni Kevin Greenlaw, jolla on ollut lukuisia oopperarooleja paitsi kotimaassaan myös eri puolilla Eurooppaa.

Nousevista kotimaisista laulajista nuori tenori Simo Mäkinen on kerännyt suuret suosionosoitukset, jopa spontaaneja bravo-huutoja – ei ihan tavallista Jyväskylässä.

Jyväskylän oopperakuorolla on Don Giovannissa keskeinen rooli, jopa osana visuaalisia tehosteita.

Myös kuoroon kuuluu ooppera- ja lauluharrastajia eri puolilta maakuntaa. Osa laulajista on ollut mukana alueoopperoissa alusta saakka, vaikka varsinainen oopperakuoro kaupunkiin perustettiin vasta vuonna 2000.

Noin 70 laulajan oopperakuoro esiintyy projektiluonteisesti myös muissa tapahtumissa, kuten Jyväskylä Sinfonian oratorioissa. Syyskuussa se tempaisi JYP:n kauden ensimmäisessä kotiottelussa laulamalla Finlandian. Ooppera ja urheilu lyövät kättä myös ensi kuussa, kun JJK:n jalkapalloilijat fanijoukkoineen kokevat Don Giovannin.

Syksyllä 2012 alueoopperalla oli iso taidekasvatusprojekti koulujen kanssa.

Tuotantona alueooppera on melkoinen suururakka. Tämänkertaistakin produktiota on ollut tekemässä noin 150-henkinen moniammatillinen joukko. Oopperalaulajien, kuorolaisten, orkesterimuusikoiden ja taiteellisen johdon lisäksi on tarvittu lukuisia käsipareja lavasteiden, pukujen, kampausten ja maskien toteuttajiksi.

Alueoopperan historiaan on mahtunut taloudellisesti vaikeita aikoja. Vuoden 2010 produktio Macbeth tuotti tappiota, mutta vuoden 2013 Naamiohuvien tulos jäi plussalle.

Myös Don Giovannin budjetti näyttää positiiviselta. Kolme viimeistäkin esitystä ovat lähes loppuunmyytyjä. Lipputulot ovatkin yhä tärkeämpi osa taloutta, kun julkinen tuki näyttää pienentyvän vuosi vuodelta.

Onnistuneen markkinoinnin ohella tärkeä osa taloudellista onnistumista on lukuisten oopperan ystävien verkostot ja talkoohenki. Jyväskyläläiset ovat auttaneet oopperayhdistystä jopa majoittamalla taiteilijoita koteihinsa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.