Opiskelija, anna rohkeasti palautetta

Korkeakoulutuksen kehittämiseen vaaditaan monia eri keinoja, mutta osaavatko opiskelijat antaa tarpeeksi palautetta ja vaatia laatua koulutukselta? kysyy JAMKOn hallituksen puheenjohtaja Jarna Väisänen kolumnissaan.

Parin viime viikon aikana olen käynyt tapaamisissa ja työryhmissä kertomassa opiskelijan tuntemuksia siitä, mitä opiskelija näkee, mitä opiskelija haluaa ja miten opiskelijat kokevat erilaiset opiskeluun liittyvät asiat.

Tämä on yksi tärkeimmistä asioista, mitä koulutuksen parantamiseksi voi tehdä. Opiskelijapalautteet pitää antaa suoraan niille, jotka näihin asioihin vaikuttavat.

Näistä asioista muodostuu laadukas korkeakoulutus.

 

Omassa korkeakoulussani laatu nähdään todella tärkeänä ja sen eteen tehdään töitä opiskelijoita kuunnellen. Palautteen antaminen on tässä keskeistä.

Jokainen osaa kertoa, mikä tuntuu hyvältä tai huonolta, mikä koetaan tärkeäksi tai turhaksi. Palautteen kirjoittaminen tai sanominen ei pitäisi olla hirveän hankalaa. Kyse on oman työelämän ja tulevaisuuden rakentamisesta.

Palikat rakentamiseen ovat kuitenkin hauraat, jos näkee puitteita omassa oppimisympäristössä. Opettajat ja koulusta valmistuvat ovat täällä meitä varten. He ­haluavat parantaa opetusta ja sen järjestelyä, mutta eivät välttämättä osaa tehdä sitä ilman opiskelijoiden apua.

Laatu luodaan siten, että opiskelijat ovat sitoutuneita opiskelemaan ja heitä opettavat ovat sitoutuneet tekemään töitä sen eteen. Opiskelijana asetan itselleni tavoitteita, joita haluan saavuttaa ja keksin tapoja, joiden avulla pääsen tavoitteeseeni.

Osaan ottaa vastuuta omista valinnoistani ja tekemisistäni, mutta osaan myös vaikuttaa sekä antaa ja vastaanottaa palautetta. Nämä ovat oikeuksia ja velvollisuuksia, joita kaikilla on omassa elämässään liittyivät ne sitten omaan opiskeluun, harrastuksiin tai työelämään.

Jokaiselle on annettu työkalut ja palikat, joilla voi lähteä parantamaan ja uudistamaan mitä vain yhteisöä. Mutta se vaatii vastuunottoa ja monipuolista viestintää kaikilta yhteisön jäseniltä.

 

Korkeakoulutuksen kehittämiseen vaaditaan monia eri keinoja, mutta osaavatko opiskelijat antaa tarpeeksi palautetta ja vaatia laatua koulutukselta? Tulisiko meistä parempia työntekijöitä alallamme, jos minä sekä muut opiskelijat olisimme aktiivisemmin vaikuttamassa omaan koulutukseemme ja sen laatuun?

Opiskelijoiden kynnystä palautteen antamiseen pitäisi saada alemmas. Opiskelijoiden on siis otettava itse vastuuta omasta opiskelusta ja opettamisesta. Kouluyhteisön on näytettävä se, kuinka tärkeitä opiskelijat ja heidän mielipiteensä ovat. Tämä asettaa myös paineita työelämälle, jonne olemme menossa. Vastaako koulutus työelämän tarpeita?

Kirjoittaja on Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan JAMKOn hallituksen puheenjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.