Oppilaitosyhteistyö – opi ja opeta

Keski-Suomen Yrittäjien vuoden 2012 teemoihin kuuluu oppilaitosten, opiskelijoiden ja työelämän yhteistyön edistäminen. Yhteistyötä tehdään käytännön tasolla paljon ja monella tapaa.

Ensimmäisenä mieleen tulevat koululaisten työelämään tutustuminen eli tet ja työpaikoilla toimivat harjoittelijat. On tärkeää päästä varhain tutustumaan työpaikkoihin ja erilaisten ammattilaisten toimenkuviin. Tästä on apua ammatin valintaan.

Työelämään tutustuminen voi vähentää myös vääriä valintoja oppiaineissa ja ammattiopinnoissa. Ikävä työkokemus voi lisätä lukuhaluja koulussa ja näin luoda enemmän valinnan mahdollisuuksia tuleviin opintoihin.

Toivottavasti yritykset ottavat koululaisia tet-jaksoihin, vaikka siitä ylimääräistä vaivaa aiheutuukin. Myös opettajat ovat tervetulleita yrityksiin. Muutos on jatkuvaa ja opettajien on hyvä tietää, mitä työpaikoilla tapahtuu ja mitä eri ammatteihin valmistuvilta työelämässä vaaditaan.

Monissa työpaikoissa työskentelee harjoittelijoita. Parhaassa tapauksessa harjoittelijoita ohjaa ja perehdyttää työpaikkaohjaaja. Heille järjestetään koulutusta ja on tärkeää, että työpaikkaohjaaja on innostunut opiskelijoiden perehdyttämiseen ja ohjaamiseen.

Mitä paremmin perehdytys tehdään, sitä suurempi apu harjoittelijoista on, kun harjoittelija pystyy tekemään monipuolisempia työtehtäviä.

Työharjoittelu on mahdollisuus rekrytoida hyviä työntekijöitä. Harjoittelun jälkeen rekrytoinneissa vältytään pettymyksiltä, koska osapuolet tuntevat toisiaan ja työympäristö on tullut tutuksi.

Välillä keskusteluun nousee ajatus, että harjoittelusta pitäisi maksaa palkkaa. Minä puollan palkattomuutta, sillä palkka hankaloittaa opiskelijoiden mahdollisuutta saada työharjoittelupaikka. Palkalliselta harjoittelijalta odotetaan enemmän ja vaatimustaso työpaikoilla nousee. Palkattomuus mahdollistaa todellisen harjoittelun ja oppimisen.

Yritysten on myös mahdollista käyttää oppilaitosten tarjoamia palveluita ja osaamista oman työnsä tukena. Opiskelijat toteuttavat markkinointikampanjoita, erilaisia kyselyitä tai voivat tehdä opinnäytetöitä yrityksille.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että nuorilla on tuoretta näkökulmaa ja rohkeutta esittää mielipiteitä. Jyväskylän Tiimiakatemia on hieno esimerkki siitä, miten yrittäjyyteen on innostettu ja uusi oppimismenetelmä on noussut vientituotteeksi asti.

Toivottavasti oppilaitokset muistavat, että myös yrittäjät ovat käytettävissä. Yrityksiin voi tulla tutustumaan ja yrittäjiä voi kutsua vierailuille oppilaitoksiin kertomaan yrittämisestä ammattina.

Varhaiskasvatuksen aika on meidän perheessämme jo ohitettu, mutta tuleekohan aika, jolloin yrittäjyyskasvatukseen panostava päiväkoti avaa ovensa? Kaksivuotiaiden Mennikäisten ryhmästä voisi löytyä niitä kaivattuja uusia innovaatioita.

Kirjoittaja on Hotelli Yöpuun yrittäjä ja Jyväskylän Yrittäjät ry:n hallituksen jäsen.