Osta hyvä lentokenttä

Puolustusvoimauudistuksen tuomat varuskuntien lakkautukset ovat jättämässä vaille käyttöä Kauhavan lentokentän, ja Jämsän Hallin kentän käyttökin supistuu hyvin vähiin. Molemmat ovat sotilaskenttiä, joiden muu käyttö on olematonta, lähinnä paikallista lentokerhotoimintaa.

Kiinteistöistä luopuminen säästää, sillä lentokentän ylläpito on kallista. Hallissa ylläpito maksaa 1,5–1,8 miljoonaa euroa vuodessa. Suuremmat korjaukset kuten asfaltointi, tuovat miljoonien kertaluonteiset lisäkulut.

Kohta on ostajille tarjolla kaksi lentokenttää. Molempien kiitotiellä on pituutta noin 2,6 kilometriä ja leveyttä 60 metriä. Niille laskee isokin liikennekone.

Ilmavoimat luopuu kentistä, sillä niitä käyttävät joukko-osastot siirretään muualle, Koelentokeskus Hallista Pirkkalaan, Lentosotakoulu Kauhavalta Tikkakoskelle, jonne muuttaa myös Ilmavoimien Teknillinen koulu Hallista.

Kauhava jää tykkänään ilman käyttöä, ellei uutta operaattoria ilmaannu. Halliin Ilmavoimia sitoo vielä Patria, joka tekee Hornetien ja Hawkien huollot. Tehdashuoltojen jälkeiset koelennot on yhä lennettävä Hallista, mutta niiden määrä vähenee rajusti, kun koneiden viimeiset elinkaaripäivitykset saadaan tehdyksi lähivuosina.

Kun ne ovat ohi, koelentotarve Horneteille on noin 70 ja Hawkeille noin 30 tuntia vuodessa, kerrotaan Koelentokeskuksesta. Eli ei kovin montaa lentoa viikoittain. Finavian tilastojen mukaan Halliin tehtiin 1 950 laskeutumista vuonna 2010, joista sotilaskoneilla reilut 1 700.

Patria kokoaa paraikaa myös maavoimien ja Ruotsin NH90-helikoptereita, mutta kopterien lennättämiseen ei tarvita koko kenttää. Kun kopterit toivon mukaan saadaan toimitetuiksi joskus vuosikymmenen lopulla, niidenkin huolto siirtynee paljolti Uttiin, jossa sitä tehdään jo nyt, ja ruotsalaisten osalta tietysti Ruotsiin.

Uusia käyttäjiä siis tarvitaan. Jämsässä on jo ryhdytty toimiin. Ensimmäisenä listalla on tutkia kentän mahdollisuudet kansainväliseksi lehtorahtiliikenteen kentäksi. Sellainen hanke on jo vireillä Varsinais-Suomen Humppilaan, jossa tosin ei olla lähelläkään ensimmäistä lapionpistoa. On myös väläytelty turistiliikennettä ja halpalentoyhtiön päämääräkenttää.

Hallin ongelma on terminaalin ja varastojen puute, mutta ne ovat ratkaistavissa, jos vakavasti otettava, sitoutunut operaattori löytyy. Kaikki keinot on käytettävä ja mahdollisuudet tutkittava. Hallissa käynyt puolustusministeri Stefan Wallin (r.) muistutti aivan oikein, että aktiivisuus ja nopeus ovat eduksi.

Passiivista odottelijaa ei kukaan tule kotoa hakemaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.