Palkittu koukuttaa yllätyksin

Mäntän Joenniemessä kesäkuussa avatun taidemuseo Göstan paviljongin taival on alkanut komeasti: Kulttuuri- ja matkailukohteessa kävi ensimmäisen, tuntuvasti vajaaksi jääneen toimintavuoden aikana yli 90 000 vierasta, ja näyttävä puurakennus on napsinut huomionosoituksen toisensa perään.

Barcelonalaisen arkkitehtitoimisto MX–SI:n arkkitehdit Héctor Mendoza, Mara Partida ja Boris Bezan suunnittelivat Pohjolan perukoille, metsien keskelle huikean puuarkkitehtuuria edustavan taideteoksen. Gösta Serlachiuksen taidesäätiön jättihanke nieli vanhan museon, Joenniemen kartanon, kunnostamisineen yhteensä yli 20 miljoonaa euroa.

Mäntässä toimivien Serlachius-museoiden, Göstan ja Gustafin, johtaja Pauli Sivonen sanoo nyt olevan oleellisinta, että taidesäätiö onnistuu löytämään ja vakiinnuttamaan oman äänensä maamme taidekentässä. Tavoite on, että museoiden vuotuinen kävijämäärä on jatkossa noin 100 000.

Muutamassa kuukaudessa Göstan paviljonki on jo niittänyt mainetta monissa kilpailuissa sekä kotimaassa että maailmalla.

Gösta sai mm. vuoden 2014 Pirkanmaa-palkinnon. Palkintorahat museo ilmoitti käyttävänsä pirkanmaalaisten koululaisten museokyyteihin.

Göstan paviljonki oli yksi neljästä Arkkitehtuuri-Finlandian finalistista. Se on voittanut Projektiyhdistyksen Vuoden projekti -kilpailun ja kisan yleisöäänestyksen sekä suomalaisen puun käyttöä edistävän Puuinfo Oy:n Vuoden puupalkinnon ja saanut jaetun kakkossijan Suomen Rakennusinsinöörien liiton RIL-kilpailussa.

Kansainvälisiä huomionosoituksia ovat olleet finaalisija Isossa-Britanniassa Architect of the Year Award -kisan Young Architect of the Year -sarjassa sekä paviljongin arkkitehtikolmikon saama Spanish International Architecture Prize -tunnustus.

Meneillään olevia kilpailuja, joissa paviljonki on finalistien joukossa, ovat Euroopan Unionin Mies van der Rohe -arkkitehtuurikilpailu ja ruotsalaisen Årets Rum -palkinnon arkkitehtuurisarja. Näiden tulokset ratkeavat alkuvuodesta.

Göstassa menestyksestä ja suoranaisesta yleisöryntäyksestä osataan tietenkin iloita. Paikalleen ei kuitenkaan passaa tyytyväisenä jämähtää, sillä vieraiden houkutteleminen pikkukaupunkiin vaatii jatkuvaa työtä ja ideointia.

Sivonen uskoo, että tavoiteltavaan kävijämäärään päästään tarjoamalla riittävän kiinnostavia näyttelyitä, kovia taiteilijanimiä – kuten ensi syksynä saksalainen Anselm Kiefer – sekä huolellisesti kuratoituja, ajankohtaisiin aiheisiin pureutuvia teemoja.

Göstassa esitellään jatkossakin sekä vanhaa taidetta että nykytaidetta. Sivonen muistuttaa kuitenkin, että sijaintinsa vuoksi museo on paitsi kulttuurilaitos, myös matkailukohde, joten palveluiden monipuolisuuteen ja laatuun on kiinnitettävä huomiota.

Sekä Gustafin että Göstan toiminnassa yksi menestyksen avainsanoista on hänen mukaansa uteliaisuus. Ympäröivää maailmaa katsellaan uteliaasti, ja yleisölle pyritään esittelemään yhä uusia kiinnostavia ja yllättäviä asioita – yllätykset kun motivoivat tulemaan uudelleenkin.

Uteliaina odottelemme mielenkiintoisia yllätyksiä!

Kirjoittaja on aluetoimittaja.

Uusimmat

Kolumnit

Lyhyet

Kulttuuri osana vanhuuden arkea

Kolumni: Pikaliima paikkaa kevään vauriot

Kolumni: Frozen II: Kysymyksiä ja vastauksia

Suhteellisuudentajua parisuhteeseen

Sprintti vahvisti asemaansa

Lyhyet

Kolumni: Kulutusluottoja markkinoidaan moraalittomasti

Kolumni: Älä ainakaan kirjoita tästä kolumnia

Sami etsii paikkaansa perheessä ja koulussa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.