Palvelun estoa heikoimmille?

Joskus tuntuu, että mitä heikommalla ihminen on, sitä hankalampaa hänen on päästä hänelle kuuluvien palvelujen äärelle.

Esimerkiksi käy vaikkapa sosiaalisen luototuksen hakeminen Jyväskylässä.

Sosiaalinen luototus on sinänsä erinomainen tukipalvelu, joka antaa heikoille joutuneelle uuden mahdollisuuden.

Sosiaalisessa luototuksessa autetaan ihmisiä, joilla on jonkinlaiset säännölliset, pienet tulot, mutta jotka ovat menettäneet luottotietonsa, saaneet maksuhäiriömerkinnän tai heillä ei ole vakuuksia. Tavallista pankkilainaa he eivät saa, mutta sosiaaliseen luottoon heillä voi olla pientenkin tulojensa ja maksukykynsä perusteella mahdollisuus.

Pienituloinen ei pysty tekemään isoja hankintoja. Silti tällaisia yllättäviä, välttämättömiä hankintoja – vaikkapa uuden kodinkoneen hankinta rikkoutuneen tilalle – tulee heillekin eteen. Sosiaalisella luotolla kodinkoneen hankinta saattaa onnistua, jos hakijan tietyt kriteerit täyttyvät. Sosiaalista luottoa voidaan myöntää myös esimerkiksi velkakierteen katkaisemiseen, asumisen turvaamiseen tai yllättävän kriisin ylittämiseen.

Ajatuksena on, että lyötyä ei lyödä lisää, jos ja kun ihmisellä on halu ja kyky hoitaa raha-asiansa jatkossa paremmin.

Jyväskylässä on olemassa tämä lakisääteinen palvelu. Sosiaalista luottoa voivat hakea maksuhäiriömerkinnän saaneet tai ilman vakuuksia olevat pienituloiset, vähävaraiset jyväskyläläiset.

Luoton hakemisesta pitää neuvotella puhelimitse. Ensin kuitenkin pitää onnistua saamaan asiasta tietävä henkilö langanpäähän.

Se ei tosiaankaan ole aivan helppoa.

Puhelinpalveluaikaa on vain kaksi tuntia viikossa. Näinhän usein on. Mutta tähän palveluun voi ottaa yhteyttä vain Jyväskylän kaupungin keskuksen kautta.

Soittopyyntöjä ei oteta vastaan eikä suoraa numeroa ole mahdollista saada. Palveluun ei siis voi jonottaa puhelimessa – eikä fyysisesti.

On siis soitettava noiden kahden tunnin aikana keskuksen kautta yhä uudelleen ja toivottava, että ihmeen kaupalla sattuisi osumaan sellaiseen saumaan, jossa edellinen puhelu on juuri päättynyt ja seuraavaa ei vielä ole yhdistetty.

Osumatarkkuus on epäilemättä heikko – ja seuraava mahdollisuus on vasta viikon kuluttua.

Noiden kahden puhelinpalvelutunnin aikana virkailija kartoittaa läpipäässeiltä soittajilta heidän mahdollisuuksiaan sosiaaliseen luottoon. Se tuskin sujuu ihan hetkessä. Kaksi tuntia hujahtaa nopeasti puhelua yrittäessä.

Soittoyritykset vaativat sitkeyttä ja ennen kaikkea voimavaroja. Valitettavasti kaikilla soittajilla niitä ei ole.

Joku on saattanut ajautua taloudelliseen kurimukseen mielenterveysongelmien vuoksi ja toisella mielenterveyden ongelmat ovat alkaneet pahentua jatkuvista rahahuolista. Se ei ole harvinaista.

He eivät ole ihmisiä, jotka jaksavat raivata tieltään esteen toisensa perään. Siksi heille ei pitäisi luoda monen vaikean mutkan takana olevia palveluja – sellaisia, että vahvaltakin ihmiseltä vaatii ison urakan selvittää itsensä niiden läpi ennen kuin pääsee virkailijan puheille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.