Pessimisti pettyy Äänekoskella

Äänekoskelaisten usko kotikaupungin hyvään tulevaisuuteen on ilahduttavan luja. Kaksi kolmesta kaupunkilaisesta uskoo, että Äänekosken elinkeinoelämä vilkastuu ja työpaikkojen määrä lisääntyy lähitulevaisuudessa.

Menneitä tai tulevia murehtii ainoastaan seitsemän prosenttia kaupunkilaisista. He arvioivat jostakin syystä, että bisnes kaupungissa olisi hiipumaan päin.

Numerot ovat perustuvat Jyväskylän ammattikorkeakoulun laatimaan laajan ja perusteelliseen tutkimukseen. Siihen vastasi maaliskuussa 551 yli 16-vuotiasta äänekoskelaista joka puolelta kaupunkia.

Ei ole yllätys, että biotuotetehdas on ylivoimaisesti suurin syy positiiviseen tulevaisuuden uskoon Äänekoskella. Vieläkin suurempia suunnitelmia välkkyy äänekoskelaisten silmissä.

Yli puolet tutkimukseen vastanneista eli 70 prosenttia uskoo, että Äänekoskesta voi tulla Keski-Suomen toiseksi merkittävin kasvukeskus. Jyväskylää emme sentään ainakaan vielä uhkaa.

Lukemat ovat hurjia kaupungissa, jossa on vuosia vietetty paperikoneen hautajaisia ja surtu liki 20 prosentin työttömyysastetta. Tuskinpa missään koko Suomessa on yhtä hyvä fiilis kuin Äänekoskella.

Hyvät ajatukset tuppaavat toteutumaan, samoin huonot. Äänekosken ilmapuntari on vahvasti korkeapaineen puolella.

Itsestään ei kaikki hyvä meille kuitenkaan tipahda. Kaupungin ja yritysten on paiskittava lujasti hommia, että nykyiset äänekoskelaiset viihtyvät ja että kaupunkiin saadaan uusia asukkaita.

Tutkimus paljastaa, että vahvin tulevaisuuden usko on seniori-ikäisillä ja heikoin työikäisillä 30–39-vuotiailla. Toisaalta suolahtelaiset kaipaavat enemmän rohkaisua kuin muut äänekoskelaiset.

Horjuvien usko vahvistuu, jos ja kun Äänekosken kasvu pääsee lähikuukausina kunnolla käyntiin. Ennen muuta tarvitaan uusia työpaikkoja.

Myös palvelut kaipaavat kohennusta. Ravintolat ja erikoisliikkeet ovat toivelistan kärjessä.

Puolet kaupunkilaisista ovat valmiita maksamaan palveluista enemmän, jos saisivat Äänekoskelta kaikki tarvitsemansa palvelut. Tässä piilee vahva viesti yrittäjille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.