Räikkösen voitto pohjustettiin ennen kilpailua

F1-auton säätäminen on tarkkaa puuhaa. Kun siinä onnistuu muita paremmin, voittaa kilpailuja.

Lotuksen F1-talli valitsi renkaita säästävät säädöt Australian GP-kisaan ja se palkittiin voitolla kauden 2013 ensimmäisessä F1-kisassa. Osansa oli myös Kimi Räikkösen jouhevalla ajotyylillä. Hän osasi säästää autonsa renkaita siinä määrin, että selviytyi sunnuntain kilpailusta kahdella varikkopysähdyksellä. Taktiikka riitti Red Bullia ja Ferraria vastaan, vaikka Räikkönen lähti kisaan vasta seitsemännestä ruudusta.

Myös Red Bull luuli selviytyvänsä kahdella varikkopysähdyksellä. Tallipäällikkö Christian Horner tajusi jo viiden kierroksen jälkeen, että Sebastian Vettelin auto kuluttaa renkaita niin rankasti, että saksalaisen on käytävä varikolla kolme kertaa. Hornerin mukaan talli sääti auton väärin. Red Bullin insinöörit säätivät Vettelin auton lämpimämpää keliä varten kuin mikä kisassa oli.

Myös Mercedes lähti kilpailuun kahden pysähdyksen taktiikalla ja turpiin tuli. Eivät kestäneet renkaat alla Mersussakaan.

Vettel meni varikolle kahdeksannella kierroksella ja Fernando Alonso Räikkösen tavoin yhdeksän kierroksen jälkeen. Mutta kun sekä Vettel että Alonso kaartoivat vaihtamaan renkaita uudelleen kierroksella 22, pysyi Räikkönen radalla kierrokselle 34 saakka. Vettelin piti käydä kolmannen kerran varikolla kierroksella 38 ja Alonson kierroksella 40.

Miksi Lotus ja Räikkönen onnistuivat siinä missä muut eivät? Lotus teki kilpailua edeltävät valmistelut paremmin kuin muut ja otti tietoisen riskin. Jos keli olisi ollut lämpimämpi, olisi Räikkönen jäänyt altavastaajaksi.

Mikä oli Räikkösen osuus hänen 20:nnessa GP-voitossaan? Räikkönen ajoi määräysten mukaan renkaita säästellen, iski tilaisuuden tullen ja ohitti taitavasti Lewis Hamiltonin kolmannella kierroksella. Ilman sitä ohitusta Vettel ja Alonso olisivat saattaneet karata niin kauas, että Räikkönen ei olisi pystynyt tavoittamaan heitä hyvästä varikkotaktiikasta huolimatta.

Mutta suurin kunnia Räikkösen voitosta kuuluu Lotuksen tallipäällikölle Eric Boullierille, jonka siunauksella Räikkösen auto säädettiin kylmemmälle kelille sopivaksi.

Räikkösen voitto voi synnyttää Suomeen F1-huuman, jollaista ei ole koettu sitten Mika Häkkisen voittoisien vuosien 1998–1999. Kun Räikkönen ajoi McLarenilla 2002–2006 ja Ferrarilla 2007–2009, oli Suomessa totuttu siihen, että suomalainen kamppailee F1-kisojen voitoista ja maailmanmestaruuksista. Räikkösen uuden tulemisen aikaan tilanne oli muuttunut. Viime vuonna Räikkösen voitto Abu Dhabissa otettiin vastaan isolla kädellä.

Räikkösen menestyksekäs paluu F1:n MM-sarjaan kahden välivuoden jälkeen hakee vertaistaan. Voitokkaaseen paluuseen ei pystynyt Michael Schumacher, mutta Niki Lauda ja Alain Prost onnistuivat.

Lauda voitti maailmanmestaruuden vuosina 1975 ja 1977, vetäytyi MM-sarjasta kesken kauden 1979 ja palasi takaisin kaudella 1982. Lauda voitti jo kolmannen F1-kisan kaudella 1982 ja maailmanmestaruuden kolmannen kerran vuonna 1984.

Prost piti Ferrarin jälkeen välivuoden vuonna 1992, palasi Williamsin kuljettajaksi 1993 ja voitti kuljettajien maailmanmestaruuden neljännen kerran.

Pakko on vielä mainita Nigel Mansell, joka voitti yhden GP-kisan välivuoden jälkeen Williamsilla vuonna 1994.

Räikkönen pystyy tekemään laudat ja prostit. Hänellä on vauhtia ja taitoa sekä Lotuksella kilpailukykyinen auto.

Räikkönen lähti Ferrarilta katkerana miehenä kauden 2009 jälkeen, mutta palasi Lotukselle motivoituneena kuljettajana viime vuonna. Kaksi kautta rallin MM-sarjassa tekivät Räikköselle hyvää. MM-ralleissa hän sai tuta, että kilpakumppanit eivät puukota selkään ja kilpailun ulkopuolella pahimman vastustajan kanssa voi olla hyvää pataa.

Rallipoluilla Räikkönen kehittyi paremmaksi kuljettajaksi, sillä rallissa tiet, olosuhteet ja renkaiden pito vaihtuvat koko ajan. Ehkäpä Räikkönen kehittyi rallivuosiensa aikana myös paremmaksi auton säätäjäksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.