Räväkät bussimiehet liikkeellä

Onnibus nousi viime vuoden alussa julkisuusilmiöksi. Yhtiö toi halpabussimatkat Suomeen ja säpsäytti koko alaa. Vanhat bussiyhtiöt pitivät halpahintaisia lippuja markkinointikikkana ja mahdottomana yhtälönä. Linja-automatka kahden kaupungin välillä ei ole oikeasti kustannuksiltaan niin halpa. Myikö Onnibus lippuja tappiolla?

Ehkä myi tai sitten ei. Lippujen hinnat busseissa vaihtelevat.

Keskisuomalaisen toimittaja Esa Jokisen juttu (Ksml 23.10.) kertoi paljon yhtiöstä.

Ensinnäkin Onnibus on todella pieni yhtiö. Sen liikevaihto oli viime vuonna miljoona euroa ja tänä vuonna ehkä kolme miljoonaa. Yhtiö on ollut tappiollinen.

Toisaalta yhtiön kärkihahmot ovat räväköitä bussimiehiä ja joukkoliikenteen liikemiehiä. Ainakin suunnitelmat ovat suuria.

Tavoitteena on voittaa kaupunkiliikennettä Oulusta, Kuopiosta ja Joensuusta. Jyväskylän sopimuksen arvo on noin 100 miljoonaa euroa, joten yhtiö rävähti kerralla uusiin mittaluokkiin.

Toimitusjohtaja Pekka Möttö ja liiketoimintajohtaja Lauri Helke mielivät myös raiteille. Puheissa vilahtelee osallistuminen Helsingin seudun lähijunaliikenteen tuleviin kilpailutuksiin.

Kokemusta johtokaksikolta löytyy. Mötön perheen linja-autoyritys Lauri Möttö Ky on ajanut Tampereen ja Teiskon suunnalla sinisiä busseja. Helke on ollut muun muassa Tampereen kaupungin joukkoliikenneinsinöörinä ja VR:n suunnittelupäällikkönä.

Molemmille herroille täytyy toivottaa kovasti onnea. Tavoitteet ovat suuret. Pankit eivät varmaankaan näin suurisuuntaiseen kasvuun rahaa anna. Rahat pitääkin saada riskisijoittajilta. Ehkä onnibussimiesten silmissä siintelee aikanaan pörssi tai muu huikea loppukuvio. Sitä ennen yhtiö on paisunut suureksi joukkoliikenneyhtiöksi.

Juuri tällaisten kuvioiden takia yhtiö aloitti halpabussiyhtiönä, joka kuitenkin ajattaa varsinaiset ajot usein alihankkijabussiyrityksillä. Halpabussiyhtiönä se on saanut roppakaupalla julkista näkyvyyttä, siis sellaista näkyvyyttä, jota mikään muu bussifirma ei viimeisen vuoden aikana ole kerännyt.

Ihmisten mieliin nopeasti uponnut brändi on yhtiön oikeaa kokoa paljon suurempi. Turvonneen brändin ansiosta palaa suuresta tulevaisuudesta yritetään ehkä myydä riskisijoittajille.

Kiinnostava osuus Mötön ja Helkeen haastattelussa kertoi myös kaupunkiliikenteen tilasta. Onnibus Oy:n tarjous Jyväskylän linjoista oli runsaat viisi prosenttia edullisempi kuin seuraavaksi paras tarjous.

Ehkä hinta ei silti vielä ole markkinoiden pohjahinta, sillä haastattelussa miehet sanovat, että samalla tarjouksella ei olisi pärjännyt Helsingissä, Tampereella tai Turussa. Niissä linjoja on kilpailutettu jo aiemmin.

Eli Jyväskylän hintataso on vielä onnibussimiesten mukaan hyvä. Samanlaista hunajaa voisi olla tarjolla Oulun linjoilla.

Jyväskylässä saadaan tulevina vuosina seurata läheltä Onnibus Oy:n tulevaa yritystarinaa. Saatamme nähdä tamperelaisyhtiön osalta monia mielenkiintoisia vaiheita.

Bussit silti kulkevat varmaan ja toivottavasti luotettavasti Jyväskylän kaduilla.