R-kioski, sauva ja diktaattorin sämpylä

Kuvittele olevasi diktaattori. Saisit tehdä mitä haluat, syödä mitä haluat ja juoda mitä haluat. Mitä tekisit ensimmäisenä?

Tilaisitko sämpylän?

Big Brotherin Piia teki niin vähän aikaa sitten, kun hänen annettiin ohjelman viikkotehtävässä toimia muiden asukkaiden yksinvaltiaana. Eikä diktaattori tilannut mitä tahansa sämpylää, vaan ylikansallisen pikaruokaketjun Subwayn sämpylän, puhekielellä subin.

Pidin Piian mielihalua outona. Hän sai pyytää periaatteessa mitä tahansa. Subi on varmasti ihan hyvää, mutta silti. Jos tarjolla on mitä tahansa, kuka valitsee sämpylän?

Arvannette, ettei Piia päätynyt ruokalajiin sattumalta. Itse asiassa BB:ssa on vedetty syksyn aikana niin paljon subeja, että asukkaiden ruokavalion yksipuolisuudesta tulee jo mieleen Morgan Spurlockin dokumentti Super Size Me. Siinä ohjaaja syö kuukauden pelkästään McDonald'sissa ja hankkii itselleen alkoholistin maksa-arvot.

Joka kerta kun asukkaat saavat subeja, ohjaaja muistaa poimia käärepaperit lähikuviin. Usein vuorokauden tapahtumista koostettavaan lähetykseen mahtuu mukaan myös kilpailijoiden kehuja sämpylöiden mausta ja heidän toiveitaan saada lisää subeja.

Viime viikolla kahta asukasta rangaistiin BB-talon sääntöjen rikkomisesta. Rangaistukseen kuului, että asukkaille annettiin sämpylät, mutta huonoon käytökseen syyllistyneet jäivät ilman.

Lisäksi kilpailijat ostavat ruokaa R-kioskilta, kulkevat Crocs-kengissä ja pukeutuvat Luhdan takkeihin. He suorittivat viikkotehtävän pelaamalla Sonyn konsolilla ja tekemällä videoita saman yhtiön kameralla. Kännit juodaan aina tietynmerkkisellä oluella, siiderillä ja kuohuviinillä.

Sauli sai soittaa juuri synnyttäneelle siskolleen, mutta ennen puhelua hänen piti hakea syliinsä Tele Finlandin maskotti. Ja mikä parasta, talolla on oma dildonsa. Niitä myydään verkossa rajoitettu erä kilpailijoiden nimikirjoituksilla varustettuina.

Tuotesijoittelu on niin naurettavan läpinäkyvää, että haluaisin melkein boikotoida ohjelmaa.

En ole ainoa BB:n piilomainonnan huomannut. Ensimmäisellä tuotantokaudella Subtv hankki tuotesijoittelullaan sekä Viestintäviraston huomautuksen että Julkisen sanan neuvoston langettavan päätöksen. Niistä huolimatta meno jatkuu ennallaan.

Kanavan mukaan tuotteita näytetään, koska ohjelmaa ei voisi toteuttaa ilman niitä. Esimerkiksi R-kioskia ei valittu mainostarkoituksessa, vaan siksi, että asukkaiden nyt vain täytyy ostaa ruokansa jostain. Ihmettelen vain, miksei brittien BB-versiossa tarvita kauppaa ja siideripullojen etiketitkin peitetään tarroilla.

Mietin pitkään sponsoreiden mainitsemista lehdessä. Pelkäsin, että ne saavat ilmaista mainosta. Päätin kuitenkin kahdesta syystä puhua vaikkapa R-kioskista enkä "eräästä SanomaWSOY:n omistamasta sinikeltaisesta vähittäismyymäläketjusta, jonka työntekijöiden kohtelu on jatkuvasti ammattiliiton hampaissa".

Perusteluni ovat: 1) Palstatila kuvani vieressä ei voi olla kovin hyvää mainosta. 2) Jos BB:n ihana Suvi (oli muuten törkeä vääryys, että pudotitte sen!) kerran käyttää jotain tuotetta, sen täytyy olla mainitsemisen arvoinen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.