Ralliautoilun kohtalon vuosi 2010

Vuosi 2010 näyttää synkältä ralliautoilun ystävälle. Vuonna 2010 rallin MM-pisteistä ei ajeta Suomessa, koska Jyväskylän MM-ralli viettää välivuotta rallin MM-sarjasta. Saman kohtalon joutuvat vuonna 2010 kokemaan Argentiinan, Italian, Kreikan, Espanjan ja Britannian MM-rallit.

Vuonna 2010 rallin MM-sarjassa ei enää kilpailla yli 300 hevosvoiman WRC-autoilla. Vuodesta 2010 eteenpäin MM-rallien yleiskilpailun voitoista ajetaan N-ryhmän ja S2000-luokan autoilla. Kelpo ralliautoja nekin ovat, mutta eivät WRC-tykkien kaltaisia.

Citroenin rallitallin on uumoiltu vetäytyvän rallin MM-sarjasta kauden 2009 jälkeen ja keskittyvän C5-mallin markkinointiin rata-autoilun puolella. Jos Citroen lähtee rallipoluilta, häipyy kuvioista myös kaikkien aikojen menestynein rallikuljettaja Sebastien Loeb.

Yhden aikakauden päättyminen ja yhden tehdastallin lähteminen voi merkitä uutta alkua Fiatille, Opelille, Skodalle tai Renaultille. Fiatilla on kahden kauden kokemus S2000-luokan Abarthista. Opel Corsa S2000 nähdään erikoiskokeilla ensimmäistä kertaa Saksan MM-rallissa elokuussa, kun Skoda Fabia S2000 esiintyi ensimmäistä kertaa tositoimissa 3. heinäkuuta Bohemia-rallissa Tshekissä. Peugeotilla ja MG:llä on myös valmiit S2000-autot ja Ford sekä Suzuki sellaisen vielä rakentavat.

JYVÄSKYLÄSSÄ ei todennäköisesti ajeta mitään kansainvälisen autoliiton FIA:n alaista rallia vuonna 2010. FIA saattaa tarjota Suomelle IRC-luokan osakilpailua, mutta kannattaako tarjoukseen tarttua? Kun Jyväskylän MM-ralli edellisen kerran menetti MM-arvonsa vuonna 1995, ajettiin Keski-Suomen sorateillä F2-luokan MM-osakilpailu. Etuvetoiset eivät katsojia kiinnostaneet ja Jyväskylän Suurajot kärsi tuona vuonna kovan taloudellisen tappion. Jyväskylän MM-rallin nykyinen järjestäjä AKK Sports Oy ei halua ottaa suurta taloudellista riskiä, joten Keski-Suomen soratiet hiljenevät kesällä 2010. Vuonna 2010 Keski-Suomen sorateiden Grand Prix olisi järjestetty 60:nnen kerran Jyväskylässä.

Mikä on Jyväskylän MM-rallin tulevaisuus välivuoden jälkeen? Kilpailu kärsii jo nyt siitä, että erikoiskokeille ei tahdo löytyä riittävästi tekijöitä. Kun talkootyö näyttää hiipuvan vuosi vuodelta, ovat ek-päälliköt, ajanottajat, järjestysmiehet ja joka alan toimitsijat yhä tiukemmassa vuonna 2011.

Jyväskylän MM-rallin uhkana on monta vakavaa kysymystä. Kantaako vanhempien toimitsijoiden into välivuoden yli? Mitä sponsorit tuumaavat huilivuodesta? Tulevatko katsojat seuraamaan N-ryhmän ja S2000-autojen menoa elokuussa 2011, kun he muistavat WRC-herkut vuodelta 2009? Hiipuuko kiinnostus rallin MM-sarjaan vuonna 2010, kun elokuussa ei päästä kokoontumaan Keski-Suomen sorateiden varsille?

JOS KATSOJAT pysyvät uskollisina ja organisaatio kunnossa, on Jyväskylän MM-rallille tarjolla uusi tilaisuus elokuussa 2011. Rallin MM-sarja muuttuu vuonna 2010 talvisarjaksi. Vuoden 2010 maailmanmestari ratkotaan alkuvuoden kahdeksassa MM-rallissa, kun kauden 2011 MM-sarja alkaa syksyllä 2010 ja päättyy huhtikuussa 2011. Jos Jyväskylän MM-sarja pitää nykyisen paikkansa kalenterissa, on se MM-sarjan neljäs osakilpailu elokuussa 2011.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.