Rion tärkein kisaopas

Rio de Janeiron olympialaiset kisataan suomalaisen penkkiurheilijan kannalta haastavaan aikaan. Vaikka aikatauluissa on pyritty huomioimaan eurooppalaiskatsojien elämänrytmi, viskotaan esimerkiksi miesten keihäänheiton finaali kello 2.55 alkaen.

Sydänyön urheilutapahtumien seuraaminen vaatii etenkin perheellisiltä ja työssäkäyviltä venymistä. Kymmenien unenpöpperöisten NHL-finaalien ja muiden yöurheilutapahtumien veteraanina jaan parhaat vinkkini olympiayleisön käyttöön.

1. Liiku. Jos televisio on sänkysi ulottuvilla, voi tuntua houkuttelevalta jäädä vällyihin köllöttämään. Mukavaa se onkin, mutta silloin uni voittaa suurella todennäköisyydellä. Pieni kävely, lasillinen juomaa ja joku hedelmä herättävät elimistön sopivasti siten, että uni tulee vielä urheilutapahtuman jälkeenkin.

2. Ajoita. Jos tarkoitus ei ole valvoa koko yötä, on herätyskellon ajastaminen herkkää puuhaa. Liiallinen ennakointi johtaa turhaan odotteluun ja unettavien soudun alkuerien tuijotukseen. Liian kiireinen herätys pilaa kisatapahtuman tunnelman. Jännitteen kehittyminen esimerkiksi ennen 100 metrin pikajuoksua vaatii aikaa.

3. Älä jännitä. Olen odottanut monia otteluita viikkokausia ja lopulta nukkunut väsymystäni niiden yli. Nuorempana tunsin morkkista, jos peli jäi näkemättä, koska ”kuolema kuittaa univelat”. Vanhempana olen ymmärtänyt, että niin mahtavaa kuin penkkiurheilu onkin, on elämässä myös tärkeämpiä asioita. Esimerkiksi kunnon yöunet.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.