Robottiautoja ja kaupantekoa

Kulkevatko autot ensi vuosikymmenellä ilman kuljettajaa? Ehkä, sillä jo tänä päivänä Google, Volvo ja monet muut yritykset testaavat tällaisia autoja.

Myös Nokia on aktiivinen tällä saralla. Kartat ovat yksi yhtiön suurimmista tulevaisuuden toiveista. Here-karttapalvelu pyrkii autoihin ja kaikkialle, missä sähköinen karttatieto voi olla arvossaan.

Ajajaton auto tai robottiauto ovat nyt kuuma asia teollisuudenalalla. Suomi pyrkii yhdeksi tämän alan kehityspisteeksi eli Nokian ja muiden alan yritysten kehityskentäksi.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan lakia, joka mahdollistaa kokonaan ilman kuljettajaa olevien autojen käytön rajatuilla alueilla normaalin tieliikenteen seassa.

Toivottavasti testit menevät hyvin eikä onnettomuuksia satu. Mullistuksena kuljettajaton auto on suuri, jos se joskus muuttuu valtavirraksi. Tähän saakka ajamisen ilo on ollut yksi osa autoilua, osa vapauden tunnetta.

Keskimaa saa uuden talousjohtajan. 37-vuotias Niko Toivanen on Palokan kasvatteja ja osuuskauppasukua. Hänen äitinsä on Keskisuomalaisen toimituksen arkiston ja tietopalvelun luonut Irmeli ”Ipa” Toivanen. Ipa teki hienon uran arkiston ja erityisesti sähköisen arkiston kehittämisessä. Keskisuomalaisen arkisto on ollut edelläkävijä maamme sanomalehdistössä.

Ipan isä Ahti Lönnqvist oli puolestaan pitkäaikainen Keskimaan maatalouslinjan osastonhoitaja ja sittemmin osastopäällikkö. Perhe tuli vuonna 1958 Jyväskylään muutaman vuoden Hämeen piipahduksen kautta Vihdistä.

Lönnqvist oli sielunsa sopukoihin saakka osuuskauppaihminen ja monipuolisesti aktiivinen. Hän oli myös aikansa mainosmies Keskimaan tupailtojen pitäjänä.

Eli osuuskauppa Keskimaa saa joukkoihinsa syvästi keskisuomalaisen ja osuuskauppalaisen talousjohtajan.

Kaupan alalla on menossa isoja muutoksia. Keskon pääjohtaja vaihtuu vuoden vaihteessa ja S-ryhmän ykkösmies vaihtui vajaa vuosi sitten. Myös Stockmannin toimitusjohtajaksi tulee uusi henkilö.

Suomalaisten vuosia jatkunut ostovoiman kasvu on kääntynyt taantuman takia laskuun. Se heikentää kaupankäyntiä. Myös ulkomaalainen nettikauppa vyöryy kuluttajien kukkaroille. Tässä tilanteessa kauppa etsii uusia valtteja.

Motonet ja Varaosamaailma ovat joensuulaisen Bromanin suvun kauppaketjuja. Kauppaneuvos Väinö H. Bromanin 1965 perustamasta Pielisensuun Auto Oy:sta on kasvanut Broman Group, iso kauppa-alan yritys. Pelkästään Motonetilla on 850 työntekijää ja 21 liikettä eri puolilla Suomea. Motonet kilpailee kotimaisena yrityksenä ruotsalaisen Bilteman kanssa.

Broman Groupin johtaminen on siirtynyt seuraavalle sukupolvelle eli pojille Harrille ja Eerolle. Nyt yritys haluaa muistutella kotimaisten perheyritysten tärkeydestä kehittämällä Suomalainen perheyritys -merkin.

Ehkä tällaiset ratkaisut yleistyvät lähivuosina. Kauppa kertoo yhteiskuntavastuustaan ja merkityksestään maamme hyvinvoinnille. Kauppa on suurin yksityisen sektorin työllistäjä noin 300 000 palkollisellaan.

Kotimaisen kaupan menestys ei olekaan yhdentekevä asia maallemme.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.