Roomassa ei pelätä Isisiä, vaan Atacia

Italian mediassa levisi toukokuussa kuvia ja videoita pelottavannäköisestä tapahtumasta: bussi ilmiliekeissä keskellä kaupungin ydinkeskustaa, la Rinascente -tavaratalon eli paikallisen Stockmannin edessä. Videolla kuuluu kovia pamauksia, jotka johtuvat renkaiden räjähtämisestä. Sankka, musta savu kohoaa pitkin viereisen rakennuksen seinää.

Linja-auto tuhoutui palossa täysin, syttymissyyksi epäiltiin tuoreeltaan oikosulkua.

Sisäministeri ryntäsi heti palopaikalle ja onnettomuuden syistä aloitettiin tutkinta. Matkustajat selvisivät vammoitta ulos täpötäydestä bussista, mutta läheisestä kaupasta ulos tullut nainen sai palovammoja.

Vaikka ensitiedot puhuivat bussin räjähtämisestä, yhdenkään roomalaisen mieleen ei tainnut tulla terrorismi.

Isisin sijaan syyllinen on Atac, Rooman kaupungin omistuksessa oleva yhtiö, jonka vastuulla on pääkaupungin julkinen liikenne.

”Ei Roomassa mitään terroristeja tarvita, teemme kaiken itse”, tviittasi nimimerkkiLa scimmia.

Soihtuna palavat bussit ovat Roomassa niin yleisiä, että niille on oma lempinimi: Flambus. Keskustassa leimahtanut linja-auto oli jo vuoden yhdeksäs. Vain muutamaa tuntia myöhemmin toisella puolella kaupunkia tuleen syttyi koululaisten kuljettamiseen tarkoitettu 06-linjan bussi.

Viime vuonna liekit nielivät 27 bussia, siis kaksi kuukaudessa. Vuonna 2016 linja-autoja paloi 20. Pienempiä palonalkuja sattuu satoja vuosittain.

Atac on ajautunut katastrofaaliseen tilaan. Yhtiö on Corriere della seran mukaan kerännyt 1,4 miljardin euron velat, eikä rahaa kaluston kunnossapitoon ole. Atacin mukaan se onnistuu palontorjunnassa nyt paljon paremmin kuin viime vuonna, mutta bussit ovat valitettavasti iäkkäitä. Niiden keskimääräinen ikä on lähes 13 vuotta, kun Euroopan keskiarvo on kahdeksan vuotta. Keskustassa loppunsa kohdannut yksilö oli 15 vuotta vanha.

Yhtiön alamäestä todistaa myös Rooman kaupungin julkisista palveluista laadittu raportti, jonka mukaan 36 prosenttia julkisista kulkuneuvoista joutui viime vuonna keskeyttämään ajon teknisen vian vuoksi. Kymmenen vuotta aikaisemmin luku oli 8 prosenttia. Ajokilometrien määrä on laskenut miljoonilla.

Julkisen liikenteen käyttäjänä voin lisätä, että bussit ovat jatkuvasti myöhässä, ilman ilmastointia ja usein lakossa. Rooman pormestari, Viiden tähden liikettä edustava Virginia Raggi on voinut tähän asti syyttää kaupungin ongelmista aiempia hallintoja. Nyt hän on itse kuitenkin ollut pormestarina lähes kaksi vuotta.

Monien mielestä ainoa ratkaisu ongelmaan on purkaa Atacin monopoli, yksityistää ja kilpailuttaa pääkaupungin julkinen liikenne.

Keskustan bussipalo onkin kuin suoraan kansanäänestystä puuhaavan Italian radikaalien kampanjasta. Neuvoa-antava äänestys oli määrä järjestää 3. kesäkuuta, mutta se siirrettiin syksyksi.

Rooman helteet ovat vasta alkamassa, eikä Atacin juhannuskokoille näy loppua.

Kaupunki on jo tilannut 700 uutta bussia, mutta kestää ainakin vuoden, ennen kuin ne pääsevät liikenteeseen.

Toivon mukaan joukkoliikenteen tilalle onnistutaan tekemään jotain, ennen kuin joku kuolee.

Kirjoittaja on Roomassaasuva vapaa toimittaja.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .