Sanomalehdet suosiossa

Sanomalehdillä on nykyisin enemmän lukijoita kuin koskaan suomalaisen lehdistön historiassa. Esimerkiksi Keskisuomalaista lukee yhteensä 250 000 ihmistä. Tämä kokonaistavoittavuus on niin suuri, että lehden 142-vuotisessa historiassa ei ole juurikaan päästy edes samalle sadalletuhannelle.

Sanomalehtien lukemista on lisännyt paperisten sanomalehtien rinnalle tulleet verkkolehdet. Ne ovat nykyisin huippusuosittuja. Hyvin monet ihmiset lukevat aamulla paperisen lehden ja sitten he seuraavat pitkin päivää verkkolehteä tai sanomalehden kännykkäversiota. Myös ipad-versioiden suosio kasvaa.

Radio haastoi 1920-luvulla sanomalehdet. STT:n radiouutiset syrjäyttivät sanomalehdet nopeimman uutisvälineen paikalta. Yleisradio aloitti omat radiouutisensa syksyllä 1965.

Seuraava sanomalehtien ”tappaja” oli televisio. Yleisradio aloitti tv-uutiset 1959. Televisio toi hiljalleen näkymän tapahtumapaikalle ja horjutti sillä sanomalehdistöä.

Radio ja televisio olivat 1970-luvuilta aina 2000-luvun alkuun saakka nopeimmat viestimet. Niillä oli ilmayliherruus, kun jotakin tapahtui. Sanomalehdet joutuivat etsimään seuraavaan päivään syventäjän roolia ja uskomaan oman uutistyönsä voimaan.

Internetin tulo muutti asetelman.

Sanomalehtien verkkosivustoista tuli nopeimpia uutisvälineitä. Sanomalehtien verkkolehdet nousivatkin suosituimmiksi uutissivustoiksi netissä.

Verkkolehdet ovat vetäneet sanomalehdentekijöiksi myös uusia yhtiöitä. Sanomalehti on ytimeltään kirjoitettua, säännöllistä uutisviestintää. Lisäksi sanomalehdessä on kuvia ja grafiikkaa ja nykyisin myös liikkuvaa kuvaa.

Niinpä nyt voi sanoa, että vaikkapa MTV3:n ja Ylen verkkosivustot ovat sanomalehtiä. Ylestä onkin tullut yksi maamme suurimmista sanomalehdenkustantajista.

Tällaisella modernilla tavalla laskien päästään yhdeksän miljoonan sanomalehden lukijan määrään. Jokainen yli 15-vuotias suomalainen lukee ainakin kahta sanomalehteä.

Perinteinen televisio on vaikeuksissa. Esimerkiksi MTV3:n katselu on vähentynyt 1990-luvun puolivälistä lähtien. Vuonna 1995 maikkaria katsottiin keskimäärin tunnin ja viisi minuuttia päivässä. Nyt katseluaika on enää 36 minuuttia.

MTV3:n osuus television katselusta on samassa ajassa romahtanut 46:sta 20 prosenttiin. MTV3 onkin ongelmissa. Se ei kiinnosta katsojia ja viime vuonna yhtiö rojahti myös taloudellisesti tappiolle.

Televisiokanavien tilanne vaikeutuu edelleen lähivuosina, kun Netflixin, Viaplayn ja HBO:n kaltaiset netin kautta toimivat elokuva- ja ohjelmapalvelut valtaavat katseluaikaa.

Jyrki Katainen on lähellä uransa käännepistettä. Puoluejohtajana ja pääministerinä toimiva Katainen (kok.) joutuu miettimään, jättääkö hän päivänpolitiikan. Siirtyisikö Olli Rehnin (kesk.) jälkeen komissaariksi EU:hun vai hakeutuisiko yksityiselle sektorille?

Kokoomuksen kannatus laskee, ja puolue tarvitsee pian tuoreita kasvoja. Pääministeriys on syönyt Kataista niin kuin monia edeltäviäkin pääministerejä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.