Siihen se kannattikin sijoittaa

Sub näytti Hollywood-elokuvan Tartunta. Muutama minuutti ennen sen päättymistä, elokuva meni mainoskatkolle.

Sohvalla ei tarvinnut kovin kauan uhrata ajatukselle, miksi verkon suoratoistopalvelut ovat kovia kilpailijoita mainosrahoitteisille perinteisille tv-kanaville.

Televisiomainokset tuovat kanaville tuloja eikä niissä sinänsä ole mitään pahaa tai erikoista. Parhaat mainokset palvelevat myös kuluttajaa informatiivisuudellaan tai vaikkapa hauskuudellaan.

Silti mainosten sijoittelulla voi pilata hyvän katselukokemuksen. Onneksi Tartunnassa ei loppukohtaus keskeytynyt hankalasti. Monessa muussa elokuvassa niin kuitenkin väistämättä käy, jos mainoskatko sijoitetaan loppuun.

Mainosten sijoittelun ei pitäisi olla kanaville rakettitiedettä. Ne tekevät sitä koko ajan. Kiusausta on saada hyvä elokuvan väliin mahtumaan mahdollisimman monta katkoa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kuluttajien vaatimustaso kasvaa koko ajan.

Enää elokuvakokemuksia ei verrata saman kanavan toisiin elokuviin, vaan verkon suoratoistopalveluihin. Voisin hyvinkin maksaa vanhasta elokuvasta muutaman euron, jotta näen sen ilman mainoksia. Pari kertaa olen jo näin tehnytkin. Television ohjelmatiedoista olen saanut hyvän vinkin mainoskanavan elokuvasta, jonka olen katsonut suoratoistopalvelusta.

Mainosrahoitteisilla kanavilla on mietinnän paikka. Kumpi on tärkeämpää: hyvä katsojakokemus vai tulovirran optimointi yksittäisen elokuvan kohdalla?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.