Siitä voi tehdä mitä vain

Tästä tuotteesta on tehty ainakin 12 elokuvaa televisiolevitykseen. Teatterilevitykseen valmistui muutama vuosi sitten ensimmäinen, mutta nyt on pari kolme teossa. Se ensimmäinen tuotti yli 250 miljoonaa lipputuloina. Tietokonepelejä on tehty yli 40 ja lisensioituja samanlainen lista.

Kyseessä on varmastikin yksi maailman parhaiten brändätyistä tuotteista, jotka löytyvät jokaisesta kodista, jossa on joskus ollut lapsia. Meillä niistä puhutaan lähes joka päivä. Muut lelut tulevat ja menevät, mutta ne pysyvät.

Se on tietenkin lego, josta on tehty niin monia eri versioista, että edes pääkategorioiden luettelemiseen ei riitä tässä tila. Kukaan ei enää ajattele, että se menisi joskus pois muodista. Se on samalla tavalla osa elämää kuin tuoli ja pöytä. Tarkemmin ajatellen on varmaan vain ajan kysymys, milloin lego alkaa valmistaa legoista koottavia oikeita huonekaluja. Minä ainakin ostaisin, jos hinta olisi sopiva.

Sain edellisestä Angry Birds -elokuva-aiheisesta kolumnista palautetta, että kyseessä on vain villitykseksi nousseen pelin viimeisestä kuolinkorahduksesta. Voi olla toki niinkin, mutta lego antaa esimerkin, mitä voi tapahtua, jos brändi on kunnossa. Tuote on vain tuote, mutta brändistä voi tehdä, mitä vain.

Siksi myös vihaisilla linnuilla on taivas rajana. Siksi juuri Rovion kaltaisia yrityksiä Suomi tarvitsee lisää. Yrityksiä, jotka uskaltavat ajatella isosti.

Parhaimmillaan elokuva on vasta alkua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.