Slovenialaista palvelumuotoilua

Lomailin äskettäin Sloveniassa, lähinnä sen viehättävässä pääkaupungissa Ljubljanassa. Keskiaikaisten rakennusten, kauniin sään ja idyllisten joenrantakahviloiden lisäksi ihastutti paikallisen väen ystävällisyys.

Palvelua sai kaikkialla, se oli luontevaa ja kohteliasta. Vanhempikin väki osasi yleensä englantia.

Merkityksellisin palvelukokemus osui lähtöpäiväämme. Raahasimme laukkujamme kaatosateessa ja pysähdyimme pohtimaan, kuinka tilata taksi sellaisen kadun varteen, jonka nimessä meidän suuhumme oli aivan liikaa konsonantteja peräkkäin.

Kysyimme neuvoa suurin piirtein ensimmäiseltä vastaantulijalta, ystävällisen oloiselta nuorelta naiselta. Oitis hän kaivoi esille puhelimensa ja tarjoutui soittamaan taksin puolestamme.

Kului useita minuutteja, ennen kuin hän sai numeron vastaamaan, mutta ei siinä vielä kaikki. Hän tarjoutui odottamaan kanssamme rankassa vesisateessa varmistaakseen, että tulemme ymmärretyiksi, vaikka taksinkuljettaja ei englantia osaisikaan.

Kun taksi viimein saapui, tarjosimme neitokaiselle kymmentä euroa vaatimattomaksi vaivanpalkaksi. Hän kieltäytyi ehdottomasti.

- Olet enkeli, huikkasimme englanniksi hänen peräänsä. Hän vilkutti ja hymyili suloisesti.

Voiko maa parempaa matkailumainosta saada!

TORSTAINA Keskisuomalaisen koulutustilaan kokoontui joukko paikallisia yrittäjiä kuulemaan Suomen Muotoilusäätiön kokoamien asiantuntijoiden näkemyksiä. Lahdessa toimiva säätiö tarjosi samalla keskisuomalaisille yrityksille mahdollisuutta maksuttomaan muotoiluklinikkapäivään.

Muotoilu on totuttu yhdistämään esineiden estetiikkaan ja käytettävyyteen, mutta yllättäen voimakkaimmin tulikin esille palvelumuotoilu. Se on useimmissa suomalaisyrityksissä vielä lapsenkengissä.

Aalto-yliopiston professorin Eero Miettisen viesti oli tämä: tulevaisuudessa tuotteet ovat niin tasavertaisia, että yritykset voivat erottua toisistaan vain palvelulla. Tämä on haaste meille suomalaisille, koska elämme itsepalvelukulttuurin maassa, jossa ihmisten välinen kanssakäyminen on minimoitu.

Voisiko todella tulla vielä aika, jolloin puhelinoperaattorilta saisi ihmisen vastaamaan robotin sijasta?

PERJANTAINA tapasin Yritysten Taitava Keski-Suomi -hankkeen osaamispäällikkö Elina Lillstrangin. Hänen työnään on yritysten osaamisen kehittäminen.

Erilaisia kehittäjiä ei toki yritysten ympäriltä puutu. On elyä, te-keskusta, yrittäjäjärjestöä, kauppakamaria, maakuntaliittoa ja kosolti konsulttiyrityksiä. Mutta kuka kysyisi asiakkaalta, tässä tapauksessa yrittäjältä, mitä sinä oikeasti nyt tarvitset?

Puhe kiertyy tässäkin palveluun. Keskisuomalaisia yrityksiä kiertänyt Lillstrang näkee selkeästi, että muutos on tapahtumassa. Asiakaspalvelusta ja palvelumuotoilusta on tulossa "hittijuttu".

Ehkä me suomalaisetkin vielä opimme jopa kysymään toinen toisiltamme, kuinka voisin auttaa?

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen varapäätoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.