Sponsorirahoilla Italia kuntoon

Oli viime kuun alussa Roomassa, kun vesi palasi maailmankuuluun Trevin suihkulähteeseen. 17 kuukautta restauroinnin kohteena ollut nähtävyys hohtaa nyt aiempaa valkoisempana, ja sitä valaisee sata uutta led-lamppua. Tästä saamme kiittää muotitalo Fendiä, joka maksoi 2,2 miljoonaa euroa kustantaneen, kolme kuukautta etuajassa valmistuneen kunnostuksen.

Yhä useammat taideteokset ja monumentit restauroidaan Italiassa nykyään yksityisten sponsorien varoilla. Tod’s-kenkämiljonääri Diego Della Valle esimerkiksi rahoittaa Colosseumin peruskorjausta ja luksusketju Bulgari Espanjalaisten portaiden restaurointia. Fendi aikoo seuraavaksi kustantaa neljän muun roomalaisen suihkulähteen kunnostuksen.

Talousvaikeuksien koettelemassa Italiassa on maailman maista eniten Unescon maailmanperintökohteita. Sponsorien varoilla voidaankin kunnostaa monta sellaista kohdetta, joiden restaurointi olisi muuten mahdotonta. Colosseum, Trevin suihkulähde ja esimerkiksi Pompeiji ovat koko maailman kulttuuriperintöä, jota ei voi jättää rahan puutteessa rapistumaan.

Kaikki eivät kuitenkaan ole olleet tyytyväisiä. Sponsorien mainosten on väitetty rumentavan katukuvaa ja alentavan historiallisten monumenttien arvoa. Närkästystä on herättänyt muun muassa Napolissa restauroinnin kohteena ollut obeliski, joka peitettiin kymmenmetrisellä alusvaatemainoksella.

Yksityiset sponsorisopimukset ovat hiipineet myös kouluihin, sairaaloihin ja jopa tuomioistuimiin. Rahapulassa olevat koulut etsivät pääministeri Matteo Renzin usuttamina kilvan yrityksiä, jotka maksaisivat oppilaille tietokoneita, pöytiä ja tuoleja.

Onko kyseessä vain fiksu tapa säästää valtion rahoja? Vai onko asioita, joita rahalla ei pitäisi voida ostaa? Varoittavia esimerkkejä pitkälle menneestä sponsoroinnista löytyy Yhdysvalloista, jossa yksityiset lahjoittajat ovat voineet nimetä itselleen muun muassa metropysäkkejä, rautatieasemia ja puistoja.

Hieman erilaisen vaihtoehdon kulttuuriaarteiden kunnostamiseksi tarjoaa lokakuussa esitelty LoveItaly! –joukkorahoitusalusta, joka kerää rahaa yksityishenkilöiltä. Toistaiseksi sivusto tarjoaa kahta kunnostuskohdetta: pompeijilaista makuuhuonetta ja Roomassa olevaa sarkofagia.

Marraskuun puolivälissä sarkofagi oli kerännyt 20 prosenttia tarvittavasta summasta ja makuuhuone viisi prosenttia, yhteensä noin 5 000 euroa. Kun suurten monumenttien kunnostusprojekteissa kuitenkin puhutaan miljoonista euroista, on vaikea nähdä joukkorahoitusmallin tarjoavan ratkaisua Italian valtion tyhjänä kilisevään kassaan.

Kirjoittaja on Roomassa asuva vapaa toimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.