Sukellus sanomalehtiin

Tänään käynnistyy Suomen kouluissa Sanomalehtiviikko – jo 20:tta kertaa. Sanomalehti opetuksessa -toimintaa on tehty vieläkin kauemmin, peräti 50 vuotta.

Suomalaiset ovat aina olleet sanomalehtien lukijakansaa, mikä selittänee sanomalehtiopetuksenkin pitkän historian. Suomea ennen toimintaa oli vain Yhdysvalloissa ja Tanskassa.

Sanomalehtiviikko on suomalaisten sanomalehtien yhteishanke, jonka aikana lähes miljoona lasta ja nuorta hyödyntää lehtiä kouluissa opettajiensa kanssa. Toista yhtä suurta mediakasvatustapahtumaa ei taida löytyä.

Keskisuomalaiset koulut ovat kautta aikojen olleet aktiivisesti mukana sanomalehtiopetuksessa. Silti yllätyimme täällä lehtitalossa iloisesti, kun koulut tarttuivat tänä vuonna entistäkin innokkaammin mahdollisuuteen tilata ilmaiseksi lehtinippuja. Tämän viikon aikana kouluille menee yli 50 000 Keskisuomalaista, noin neljätuhatta lehteä enemmän kuin viime vuonna.

Sanomalehtiviikko näkyy lehdessä päivittäin omalla teemasivullaan, jossa on muun muassa tehtäviä koululaisille. Opetukseen sopivia aineistoja löytyy myös verkkolehdestä, joka on avattu viikon ajaksi koululaisten käyttöön.

Verkkolehden uusin palvelu – ksml.tv – julkaisee sanomalehtiviikon ajan joka päivä videon, jossa lehdentekijät kertovat työstään. Uutta on myös suora verkkokeskustelu torstaina: päätoimittaja Pekka Mervola ja kuvatuottaja Hanna Marjanen vastaavat kysymyksiin kello 13–14.

Monimediallisuus on arkea niin toimituksen työssä kuin lukijoiden arjessakin. Tammikuussa julkaistun Yhteisöllistyvä media -tutkimuksen mukaan sanoma- ja aikakausilehtien lukeminen älypuhelimella ja sähköisellä lukulaitteella on lisännyt suosiotaan erittäin nopeasti. Silti painetun viestinnän asema ei ole horjunut; suomalaisista 83 prosenttia lukee edelleen paperista sanomalehteä.

Sanomalehdet tavoittavat enemmän ihmisiä kuin koskaan aiemmin, koska niiden sisältöä löytyy monista eri välineistä pelkän paperin sijasta. Sanomalehtien lukeminen sähköisellä lukulaitteella on lisääntynyt vuodessa 10 prosentista 15 prosenttiin.

Jo 30 prosenttia suomalaisista lukee sanomalehteä puhelimestaan, kun vuotta aiemmin osuus oli 20 prosenttia. Alle 34-vuotiasta lähes puolet lukee sanomalehteä puhelimestaan.

Vaikka digitaalinen media hyvin todennäköisesti jatkaa voittokulkuaan, paperilehtien kuolemaa on ennenaikaista julistaa. Tutkimukseen vastanneista tuhannesta suomalaisesta yli puolet arvioi vielä viiden vuoden kuluttuakin lukevansa sanomalehtiä enemmän painetussa muodossa kuin sähköisistä välineistä.

Tutkijat ennustavatkin jo paperilehtien uutta nousua vastavetona maailman sähköistymiseen. Informaatiotulvan keskellä elävä ihminen haluaa välillä irtautua kaikesta elektroniikasta ja uppoutua paperilehden rauhoittavaan rapinaan.

Koulut käyttävät paperilehtiä luovasti. Lukemisen jälkeen lehdet päätyvät usein hyötykäyttöön, muutenkin kuin paperin kierrätyksen kautta. Sanomalehdistä askarrellaan monenmoista biojätepusseista ekoessuihin ja päivänvarjoihin. Tässä paperilehti on voittamaton; verkkolehti ei lennokiksi taivu.

Uusimmat

Kolumnit

Frozen II: Kysymyksiä ja vastauksia

Lyhyet

Kulttuuri osana vanhuuden arkea

Pikaliima paikkaa kevään vauriot

Suhteellisuudentajua parisuhteeseen

Sprintti vahvisti asemaansa

Lyhyet

Kolumni: Kulutusluottoja markkinoidaan moraalittomasti

Kolumni: Älä ainakaan kirjoita tästä kolumnia

Sami etsii paikkaansa perheessä ja koulussa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.