Suomen Bratislavalle paljon apulaispomoja

Uudessa Jyväskylässä ei tule pula ainakaan kaupunginjohtajista, sillä kaupunginjohtaja Markku Andersson saa esikuntaansa peräti kolme apulaiskaupunginjohtajaa. Pitkään pärjättiin yhdellä apulaiskaupunginjohtajalla - mikä se apulaiskaupunki muuten on?

Onpa sellaistakin aikaa eletty, että apulaiskaupunginjohtajan mielestä Jyväskylässä oli liikaa apulaiskaupunginjohtajia. Näin tapahtui 1990-luvun alussa, kun silloinen apulaiskaupunginjohtaja Seppo Santanen ehdotti Keskisuomalaisen haastattelussa ennen eläkkeelle jäämistään, ettei hänen virkaansa täytetä. Hänen mielestään asiat oli delegoitu niin hyvin hallintokuntiin, että virka oli käynyt tarpeettomaksi. Santaselle kuuluivat koulu-, kulttuuri- sekä sosiaali- ja terveysasiat.

Santasen paikkaa ei tuolloin täytetty, mutta silloin kärvisteltiin laman keskellä. Löytyykö nyt yhtä rohkeata virkamiestä sanomaan, että työt hoituvat, vaikkei omaa paikkaa täytetä?

Jotain tietysti vaikuttaa kaupungin asukasluku. Meitä jyväskyläläisiä oli 1990-luvun alussa alle 70 000, ensi vuonna yli 126 000.

SUOMEN ATEENAKSI Jyväskylää on väitetty usein, mutta pitäisikö puhua enemmänkin Suomen Bratislavasta?

Ex-ministeri Osmo Soininvaara arvioi Jyväskylän kaupunkisuunnittelua tuoreessa kirjassaan Fillarilla Nizzaan yhden heiton verran. Hän ajoi viime kevätkesällä lähes 3 400 kilometrin pyöräretken Tallinnassa Nizzaan ja osui matkallaan Slovakian pääkaupunkiin Bratislavaan.

- Kiertelin kotvan vanhaa kaupunkia. Taas kerran piti ihmetellä, mihin on kadonnut taito rakentaa kauniita kaupunkeja, jos se ennen osattiin näin hyvin. Aika tyhmästi olivat eristäneet kaupungin Tonavasta leveällä päätiellä. Mikä menetetty mahdollisuus! Onkohan Bratislavalla suunnitteluyhteistyötä Jyväskylän kanssa? Soininvaara kysyy kirjassa.

Humisevalla harjulla alettiin heti epäillä omaa osuutta huonon Jyväskylä-kuvan rakentamisessa. Kuljetin nimittäin Soininvaaraa sekä kahta tai kolmea muuta vihreiden valtuuskunnan jäsentä 1990-luvun alussa ylioppilastalolta Keskisuomalaiseen Aholaitaan.

He pääsivät punaisen neuvostoliittolaisvalmisteisen Lada 1200 L (siis laatumalli, jossa on lista kyljessä) -henkilöautoni kyytiin.

Mitäpä muuta reittiä sitä olisi ajanut kuin Keskussairaalantieltä Hannikaisenkadulle ja sieltä Rantaväylälle. Enpä olisi arvannut, että matka kaupungin ja järven välissä oli Soininvaaralle näin järkyttävä kokemus.

LOPUKSI EHDOTUKSIA lentoyhtiöiden mainoslauseiksi.

Jos ei illaksi kotiin, niin ainakin yöksi - Finnair.

Lennä meillä, kun huvittaa; me lennämme Jyväskylään, kun meitä huvittaa - Finncomm Airlines.

Lomalennolta kotiin alle vuorokauden myöhässä - Air Finland.



Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.