Suuria reikiä verkostossa

Tieto siitä, että Keski-Suomen taidetoimikunta ei jatka muotoilun läänintaiteilijan Kaija Savolaisen toimikautta, tuli minulle järkytyksenä. Silti se ei ollut suuri yllätys, sillä häneen kohdistunutta kriittisyyttä ja nonsaleerausta on leijunut ilmassa jo pitkään.

Savolaisen toimintatapa on poikennut ratkaisevasti siitä, miten luovien alojen kehittäjäorganisaatiot ovat määritelleet tehtävänsä. Kärjistetysti ilmaisten, kun niissä hiotaan strategioita, hankkeita, rahoitusjärjestelmiä ja verkostoja, läänintaiteilija toimii jo siellä, mistä koko luovuuden idea on omaksuttu - vai pitäisikö näissä tunnelmissa jo uskaltaa käyttää sanaa, anastettu.

Savolainen on työskennellyt ennen kaikkea itse tekijöiden kanssa. Usein olenkin saanut häneltä soiton tai sähköpostin, jossa hän kertoo matkastaan Joutsaan, Hankasalmelle, Konnevedelle, Jämsään… Hänen kohteenaan ovat muotoilijoiden ja käsityöläisten ateljeet, joissa sanat luova tai luovuus eivät ole välttämättä ollenkaan käytössä. Sanoilla kun ei voi piirtää, veistää eikä ommella.

Helposti näyttää unohtuneen, että juuri taide muodostaa luovan talouden ytimen ja ateljeet ovat sen keskuksia. Luovan talouden organisaatioissa on kuitenkin nykyään suuri poikkeus, jos sieltä löytää taiteilijan tasavertaisena asiantuntijana suunnitteluryhmässä niin kuin alun perin oli tarkoitus. Ilmeisesti taiteilijan välttämätön rooli on siirretty niiden osapuolten haltuun, jotka tuhlailevat sanoilla luova ja luovuus. Helposti syntyykin tunne kuin byrokraatti olisi verhoutunut luovia ideoita tulvivan luovan visionäärin valepukuun. Juuri hänen auktoriteettiaan taiteilija voisi vain häiritä. Ainakin Kaija Savolainen näyttää tehneen niin.

Muutaman kerran olen saanut Savolaiselta kutsun lähteä mukaan. Huomasin, että vuorovaikutuksen sytykkeenä on ollut muotoilijan/käsityöläisen lahjakkuus, josta syntyneiden ideoiden pohjalta on mahdollisuus kehittää tinkimättömästi laadukkaita tuotteita ja liiketaloudellista osaamista. Huomasin myös, että Savolaiselle laatu merkitsee sitä, että tekijällä on myös oiva mahdollisuus oman alansa valtakunnallinen ja kansainvälinen tasoon. Yhtä hyvin yhteistyössä panostetaan siihen, että luovan toimialan uuttera tekijä voi saada työstään myös elannon ja juuri siellä, missä asustaa. Tilanne on haastava, mutta onnistuessaan se yhdistää luovan talouden osaksi maaseudun hyvinvointia. Nähdäkseni Savolainen on useasti onnistunut yhdistämään nämä kaksi toisilleen oudon tuntuista elementtiä toisiinsa. Siinä hän on taitava.

Alueellisten taidetoimikuntien tehtävänä on taiteen edistäminen. Läänintaiteilijat ovat tehtävän dynaamisia toteuttajia. Kaija Savolainen on edistänyt työssään muotoilun kehitystä Keski-Suomessa samalla kun hän on tuonut tietoisuuteemme näkemyksen muotoilualan laajentuneesta kentästä. Hänen työnsä jää kesken.

Keski-Suomen taidetoimikunta on mukana EU-hankkeessa Arthub. Sen päämääränä on parantaa erityisesti taide- ja kulttuurialan työllisyyttä, elinkeinoja ja yrittäjyyttä tukevia palveluja. Mutta, eikö Kaija Savolainen olekin kaikki kolme vuotta tehnyt juuri tätä työtä ja kokeillut käytäntöön toimivia palvelupolkumalleja? Hankkeen edustajilla on jo kiire saada häneltä tärkeää tietoa ennen kuin muuttoauto ylittää maakunnan rajan.

Outoa tilanteessa on myös se, että valtiovallan selvityksessä (2008) todettu ongelma taidetoimikuntien ja maakunnan liittojen olemattomasta yhteistyöstä pitäisi ainakin Keski-Suomessa olla ratkaistu. Liitossa luovista toimialoista vastaava henkilö kun on myös taidetoimikunnan jäsen ja Arthub-hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja. Yhteistyön ja verkoston pitäisi siis olla hyvässä vaiheessa ja taiteilijoiden asema luovan talouden käytännöissä jatkuvassa kasvussa.

Tilanne on toistaiseksi suurin piirtein nolla tai onhan nyt poistettu yksi ammattitaitoinen henkilö tuota tilannetta häiritsemästä. Verkoston rakentamisen sijasta näyttääkin tapahtuneen niin, että todellisuudessa onkin tehty reikiä verkkoon.

Kirjoittaja on kriitikko ja Keskisuomalaisen avustaja. Hän toimi visuaalisten alojen läänintaiteilijana Keski-Suomessa 2002-08.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.