Tämän takia Monte kiehtoo

Rallin MM-sarjan paras auto ja taitavin kuljettaja ei paljon vaa´assa paina, jos rengasvalinta ei ole osunut kohdalleen Monte Carlon rallissa. Tämä tuli todistetuksi keskiviikkona, kun MM-sarjan parhaimmat kuskit yrittivät ajaa sileillä asvalttirenkailla jäistä ja lumista Meri-Alppien asvalttitietä niin kovaa kuin uskalsivat.

Sääennusteen laadinta, jäänuottimiesten arviot tulevasta kelistä ja renkaiden valinta ovat merkittäviä päätöksiä Monte Carlon rallissa. Jos niissä ei onnistu, voi kilpailun hävitä heti ensimmäisellä erikoiskokeella.

Säätila oli ensimmäisen kisapäivän aamuna todella kinkkinen Gapissa. Kärkikuljettajat olisivat päässeet pälkähästä, jos lumisade olisi alkanut kaksi tuntia aikaisemmin tai kolme tuntia myöhemmin. Tai sitten heidän olisi pitänyt valita renkaansa varman päälle, eikä ottaa nopeinta settiä. Pari lumirengasta varapyörinä takakontissa olisi pelastanut jo paljon.

Mutta maailman parhaimmat rallikuljettajat haluavat ajaa mahdollisimman kovaa ja siihen kyytiin valitaan nopeimmat renkaat. Tällä kertaa se kostautui.

Monte Carlon rallin suola ja pippuri ovat arvaamattomassa säässä. Se antaa tasoitusta ja mahdollisuuden onnistua kovimman kärjen takana oleville kuljettajille. Pahassa kelissä syntyy isoja eroja, mutta molempiin suuntiin. Jari-Matti Latvala ja Mikko Hirvonen voivat vielä nousta palkintopallille, sillä kilpailusta on ajamatta yhdeksän erikoiskoetta ja 258 ek-kilometriä. Mitä vaan voi vielä tapahtua.

Hyundai on kilpailukykyinen WRC-auto. Se ehdittiin todeta lyhyeksi jääneellä esityksellä Monte Carlon rallissa. Thierry Neuville ajoi kuusi kilometriä hyvin ja Daniel Sordo oli kolmantena, kun hän joutui keskeyttämään sähkövian takia ennen viidettä erikoiskoetta. Heidän ajoaan olisi mielellään seurannut myös perjantaina ja lauantaina, mutta Monte Carlon rallissa ei ole superrallia, jonka turvin kuljettaja voi jatkaa kilpailua seuraavana päivänä.

Hyundaille se on huono uutinen, mutta ralliautoilun urheilulliselle luonteelle olisi eduksi, jos superrallista luovuttaisiin. Ralli on nopeus ja kestävyyskilpailu. Jos auto ei kestä tai kuljettaja tekee virheen, niin siitä ei pidäkään selvitä päätä silittämällä.

Robert Kubicaa kannattaa seurata rallivuonna 2014. Puolalainen F1-kuljettaja ajoi Monte Carlon rallin avauspäivänä erittäin miehekkäästi. Hän ehti saada tiedon tulevasta lumisateesta, mutta valitsi silti slicksit autonsa alle. Riski kannatti, sillä Kubica ajoi pohja-ajan kahdelle ensimmäiselle erikoiskokeelle. Samalla täyttyi puolalaisen tälle kaudelle asetettu tavoite.

Kubica on ensimmäinen F1-kuljettaja, jolla on taitoa yltää MM-rallin voittajaksi. Kimi Räikkösestä ei ollut rallivoittajaksi, vaikka F1-radoilla ajo kulkeekin. Kubicalla on nöyrä ja oppivainen asenne ja kun vauhtikin piisaa, on hän kova luu syksyn asvalttiralleissa Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.