Taideaineiden asemaa vahvistetaan

Kulttuurin uudenlaista merkitystä ja näkyvyyttäkin korostaa se, että olemme muuttaneet opetusministeriön nimen opetus- ja kulttuuriministeriöksi. Tuo uusi nimi, josta teimme esityksen ministeriön 200-vuotisjuhlassa viime syksynä, otettiin virallisesti käyttöön nyt vappuna. Nimi korostaa ministeriön tehtävää tulevaisuusministeriönä, joka vastaa tulevaisuuden osaamisesta ja luovuudesta.

Nimenmuutoksen yhteydessä myös organisaatio muuttui siten, että entinen erillinen aikuiskoulutuksen yksikkö jakautui osaksi yleissivistävää, ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulu- ja tiedepolitiikan yksikköä. Uusi työnjako kuvaa elinikäisen oppimisen merkityksen korostumista. Enää ei riitä se, että kerran elämässään hankkii koulutuksen ja sen varassa työskentelee seuraavat 40 vuotta. Maailman ja työelämänkin muuttuessa yhä tärkeämmäksi nousee jokaisen mahdollisuus päivittää tietojaan ja taitojaan jatkuvasti työuran ja elämän mittaan. Tässä suomalaiset ovatkin hyvin aktiivisia jo nyt. Meillä erityisesti laaja ja kattava vapaan sivistystyön verkosto on tarjonnut myös aikuisväestölle eri puolilla maata varsin hyvät mahdollisuudet oppia uutta, harjoittaa taitojaan ja toteuttaa itseään.

Kun puhumme elinikäisen oppimisen merkityksestä, ratkaisevaan asemaan nousee varhaiskasvatus ja perusopetus. Perusopetus on se paikka, mistä jokaisen lapsen ja nuoren tulisi saada paitsi tulevaisuuden kannalta tärkeät tiedot ja taidot, ennen kaikkea hyvä itsetunto ja into, motivaatio itsensä kehittämiseen ja henkiseen kasvuun läpi elämän.

JUURI NÄINÄ päivänä käydään tiivistä keskustelua siitä, millainen tulevaisuuden koulun tulisi olla. Mitä tietoja, taitoja ja valmiuksia sen tulisi lapsille ja nuorille jatkossa antaa. Asetin vuosi sitten työryhmän tekemään esityksen perusopetuksen uusiksi valtakunnallisiksi tavoitteiksi ja tuntijaoksi. Työryhmä jättää oman ehdotuksensa tämän kuun lopulla. Ainoa oppiaineita koskeva linjaus ja evästys jonka ryhmälle toimeksiannossa annoin, oli hallitusohjelmankin mukainen tahto siitä, että taide- ja taitoaineiden asemaa peruskoulussa vahvistetaan.

Siihen, millaiseksi tulevaisuuden kulttuuri ja taide Suomessa muotoutuu, vaikuttaa ratkaisevasti juuri yleissivistävä koulu. Jo tähänkin asti voi sanoa, että suomalaisen koulun yhtenä vahvuutena on ollut kulttuuri- ja taideopetuksen vankka asema. Taide- ja taitoaineiden opetuksella on ratkaiseva merkitys luovuuden perustana. Luovuus kuuluu kaikkiin oppiaineisiin, mutta kuten lahjakkuutta ja luovuutta tutkinut emeritusprofessori Kari Uusikylä on todennut, perusta luovuudelle rakennetaan taide- ja taitoaineita opiskelemalla.

MIKSI SITTEN olemme pitäneet tärkeänä edelleen vahvistaa taide-ja taitoaineiden osuutta? Itse näen suurimman merkityksen siinä, että voimme näin ruokkia ja vahvistaa jokaisessa lapsessa luontaisesti olevaa luovuutta. Tukea nuoria heidän vahvuuksissaan, tarjota keinoja siihen, kuinka nuoret oppisivat tuntemaan itseään, ilmaisemaan tunteitaan ja toimimaan yhdessä erilaisten ihmisten kanssa. Taidekasvatuksen olemukseen kuuluu, että se perustuu käsitykseen kokonaisesta ihmisestä ja kokonaisvaltaisesta tekemisestä.

Taide, musisoiminen, käsillä tekeminen ja liikkuminen antavat onnistumisen kokemuksia. Ne tuovat tervetulleita virkistystuokioita koulupäivään, tarjoavat ehkä uuden harrastuksen tai ainakaan työnkin. Yksin tai yhdessä muiden kanssa keskittyneesti työskennellessä voi käsitellä vaikeitakin asioita ja tunteita ja saada sitä kautta myös yhteyden toisiin. Taide on itseilmaisua ja vuorovaikutusta. Se auttaa lasta ja nuorta kasvamaan ehjäksi aikuiseksi ja luo edellytyksiä rikkaaseen, hyvään elämään. Itse taidetta tehden vahvistuu tunne, että ihminen voi vaikuttaa ympäristöönsä sen sijaan, että olisi vain vastaanottaja tai kuluttaja. Taide- ja taitoaineiden opetuksella sekä koulun ulkopuolisella eri taiteenalojen taiteen perusopetuksella on ratkaiseva merkitys siihen, miten oppilas kokee omat mahdollisuutensa ja löytää vahvuutensa.

Kirjoitus on tiivistelmä opetusministeri Henna Virkkusen (kok.) juhlapuheesta Keski-Suomen Kulttuurirahaston vuosijuhlassa torstaina Jämsänkosken Ilveslinnassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.