Televisio on vasta digimurroksen alussa

Digitaalinen murros on päivän sana. Suhteessa televisioon olemme kuitenkin nähneet vasta pienen vilauksen siitä, mitä kaikkea tuo murros voi tarkoittaa. Suurin, jo tapahtunut muutos, liittyy laitteisiin ja paikkaan. Televisio ei ole enää paikkaan (lue kotisohvaan) sidottua tekemistä, vaan sitä voi teoriassa katsoa tabletilla ja kännykällä missä vain.

Todellisuus ja käytäntö ovat kuitenkin yhä toista. Se suurin loikka, joka on vielä ottamatta, liittyy sisältöihin. Isot tuotantoyhtiöt maailmalla ovat vasta hitaasti ymmärtämässä, että samat sisällöt eivät sovi kännykkään, tablettiin ja perinteiseen televisioon. Katsomistottumukset ovat erilaisia. Kun kotisohvalla saatetaan viihtyä tunti parikin, mobiilisisältöjä katsotaan vain muutamia minuutteja kerrallaan.

Youtube ja muut verkon videopalvelut ovat vasta murroksen alkua. Youtubesta toki löytyy pätkiä vanhoista tv-sarjoista, miljoonia kissavideoita ja ties mitä ihmisten toisilleen tekemiä hassutuksia. Hyvin tuotettua laadukasta sisältöä pakattuna keskivertokuluttajan mobiilikeskittymiskyvyn mittaiseen pakettiin ei löydy tai löytyy vain vähän.

On hämmästyttävää, että isot tuotantoyhtiöt eivät ole vielä alkaneet tehdä kilpaa minisarjoja, joissa yksi jakso kestäisi 3-5 minuuttia. Tämäntyyppiselle suoratoistopalvelulle olisi verkossa varmasti kysyntää. Kuluttajat voisivat katsoa laadukasta sisältöä missä vain ja milloin vain, ja vain muutaman minuutin kerrallaan.

Ennustan, että esimerkiksi Ruudun ja Katsomon kaltaiset verkkotelevisiot katoavat tulevaisuudessa tai ainakin ne tulevat muuttumaan täysin. Ne kun perustuvat ajatukseen, että ihmiset haluavat katsoa verkossa ja mobiililaitteilla täysin samanlaista sisältöä kuin perinteisestä televisiosta. Niiden bisnesmalli on yksinkertaisesti väärä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.