Television aliarvostetuin kohderyhmä - tavalliset miehet

Nykypäivän televisiotarjonta muistuttaa monella tavalla suomalaisen kivijalkavaateliikkeen tarjontaa. Liikkeen pinta-alasta 80 prosenttia on erilaisia naisten vaatteita. Liikkeen takanurkassa on miehille pyhitetty pölyttynyt osio, jossa on muutama valkoinen kauluspaita ja mustanharmaa pikkutakki.

Kiusaksi kulmaan on saatettu laittaa pari liian värikästä paitaa, jotka olivat muodissa muistorikkaalla kuusikymmentä- luvulla.

Televisio vilisee ohjelmia, joiden kohderyhmä on (pinnalliset) naiset. On liikunta-, ruoka-, ja dieettiohjelmia joka lähtöön. Tämä pätee varsinkin lifestyle eli elämäntapaohjelmiin. Suoraan miehille suunnattuja ohjelmia ei oikeastaan ole kuin välillä eri kanavilla pyörivät remonttiohjelmat, jotka jäävät yleensä lyhyiksi tuttavuuksiksi. Kunnon auto-ohjelmia on yksi Top Gear. Kesällä miehille on sentään grillaukseen keskittyviä ruokaohjelmia. Silti tarjonta on murto-osa naisten vastaavasta.

Oman kolumninsa aihe olisi, miksi television ohjelmatuottajat olettavat, että kaikki naiset ovat ulkonäkökeskeisiä bimboja ja miehet bemarilla körötteleviä grillaavia remonttireiskoja. Ei siitä kuitenkaan nyt sen enempää.

Veikkaan, että miehille suunnatuille hyvin tehdyille elämäntapaohjelmille olisi kysyntää katsojien lisäksi mainostajien piirissä. Joku kanava voisi tehdä liikuntaohjelman joka olisi suunnattu tavallisille miehille, joille tärkeintä ei ole näyttää jatkuvasti hyvältä peilin edessä vaan pysyä hyvässä kunnossa. Arjen kiireiden keskellä se ei ole aina helppoa. Vinkit tulisivat tarpeeseen.

Ilmeisesti ohjelmatuottajien näkemys suomalaisista miehistä on kuitenkin yhteneväinen vaatekauppiaiden kanssa. Miehille ei kannata myydä tai tuottaa juuri mitään, koska miehet eivät kuitenkaan osta mitään tai jos ostavat niin mieluiten sen harmaan pikkutakin.

Antaa pulleroiden maata sohvalla ja katsoa jumppaavia typyköitä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.