Telkkarin setä snapchattaa

Olisipa kiva olla nuori. Olisi vetreä kroppa, energinen mieli ja tulevaisuus täynnä mahdollisuuksia. Lisäksi olisi kiva kuulua kohderyhmään, jolle ollaan suunnittelemassa ja tarjoamassa mitä erilaisimpia asioita. Kuten televisio-ohjelmia tai omaa mediaa.

MTV:n hallituksen uusi jäsen Taneli Tikka julisti heinäkuussa, että nuoret ovat television tulevaisuuden suhteen avainasemassa. Maikkarin on pystyttävä tavoittamaan heidät entistä paremmin.

– Seuraan mielenkiinnolla monia nuoria, jotka katsovat suurimman osan mediasisällöstään snapchatistä, Tikka kertoi.

Elokuussa oli Yleisradion vuoro. Yhtiö ilmoitti perustavansa uuden verkossa, TV2:lla ja YleX:llä toimivan median, jonka tarkoituksena on julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaan mukaan ”henkiä nuoret tekevät nuorille -asennetta”. Sisältöjä voi tehdä kuka tahansa, Yle toimii ainoastaan valvojana ja pienissä määrin rahoittajana.

Tikan ja Kuulasmaan ajatukset ovat varmasti perusteltuja. Nuoret ovat perinteisille medioille haastava kohderyhmä, jonka tavoittamiseksi kannattaa tehdä työtä.

On vain muutama iso ongelma. Nuoret eivät ole tyhmiä. He kyllä huomaavat, jos tv-yhtiöiden jäykkissedät yrittävät tunkea samalle hiekkalaatikolle, jolla nuoret ovat jo tottuneet omaehtoiseen mediakäyttöönsä.

Nuoret eivät myöskään ole keskenään samanlaisia. Kun puhutaan diginatiiveista, unohdetaan helposti, että suurin osa nuorista ei pyöritä omaa Youtube-kanavaa tai seuraa uutisia älykellosta. Nuorisotutkimusten mukaan median käyttö vaihtelee merkittävästi niin sukupolvien välillä kuin niiden sisälläkin. Edelleen on myös iso joukko suomalaisnuoria, joille digitaalinen mediaympäristö ei tunnu luontevalta.

Lisäksi nuorten trendit vaihtelevat nopeasti. Saattaa hyvinkin käydä niin, että siinä vaiheessa kun MTV saa snapchat-sovelluksensa valmiiksi, eivät nuoret enää käytä koko palvelua.

Mutta onnea matkaan Yle ja MTV. Ehkä snapchat ja TV2:n yö-vlogit osoittautuvat jymymenestykseksi. Itse olen kuitenkin niin hölmö, että yrittäisin tehdä nuorille parempia tv-ohjelmia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.