Toimi globaalisti - vaikuta paikallisesti

Keskisuomalaisen Yritysmaakunta teemasivujen syyskuun aihe on ollut pk-yritysten kansainvälistyminen. Ne yritykset, jotka ovat sivuilla kertoneet kansainvälistymistarinansa, ovat olleet ihan tavallisia keskisuomalaisia yrityksiä, ilman sen kummempia globaaleja visioita.

Yritykset nyt vain sattuvat toimimaan maakunnan ja maan rajojen ulkopuolella, koska tuotteiden viennillä, tuonnilla tai tuotekehityksellä - omalla osaamisella - on tuntunut olevan kysyntää muuallakin. Yritykset eivät ole olleet riippuvaisia minkään globaalin suuryrityksen vientiponnistuksista, vaan kansainvälinen markkina omalle tuotteelle tai palvelulle on löytynyt itsenäisesti.

Usein kuulee sanottavan, varsinkin laskusuhdanteessa, että kun vientiin emme voi vaikuttaa, niin meidän on sopeuduttava tilanteeseen ja oltava valmiina, kun vienti alkaa taas vetää. Onkohan todella niin, ettemme voi vaikuttaa itse vientiin?

Voisiko kuitenkin myös väittää, että suomalaisten ja keskisuomalaisten yritysten osuus maailmanmarkkinasta on niin pienen pieni, että hyödyntämättömänä potentiaalina globaali markkina tuntuu meille jopa äärettömältä mahdollisuudelta.

OLEN HALUNNUT viime aikoina lanseerata toisin päin tuttua sanontaa think big - act small. Muunsin sen: toimi globaalisti ja vaikuta siten paikallisesti. Globaalit trendit vaikuttavat myös meillä. Itse asiassa ne vaikuttavat paljon nopeammin kuin monessa muussa pidemmän ajan yritysperinteiden ja vaurauden maassa.

Suomen mittakaavassa kaikki muutokset ovat tapahtuneet nopeasti, hyppäsimme melko lailla suoraan maatalousvaltaisesta kulttuurista tietoyhteiskuntaan ja teollisen tuotannon kehittyminen siinä välissä ikään kuin oikaistiin mutkia suoristaen. Nyt meillä tuntuu olevan pula vakiintuneista keskisuurista oman tuotannon ja viennin yrityksistä.

TILANNE EI ole kuitenkaan ollenkaan lohduton kansainvälistymisen suhteen. Uusien globaalitrendien ulottuviin syntyneiden sukupolvien maailmankuva ja hahmotus on uudenlainen. Itsensä työllistäviä tietointensiivisiä tai palvelualan yrittäjiä tulee joukkoomme kiihtyvällä vauhdilla.

Mutta missä on pihvi eli se tuotanto? Mitä tietoa tai palvelua voimme jatkossa myydä maailmanmarkkinaan, missä verkostoissa olemme mukana, missä tuotannoissa meillä on siivumme?

Todennäköisesti suomalaisen kiukaan myynti voi jatkua tulevaisuudessakin myös muualle kuin Suomeen. Ainakin terveystrendit tukevat sitä, että kiukaan pitäisi taipua vielä palvelutuotteeksikin.

Kun matkapuhelinmarkkina on muuttunut matkapalvelumarkkinaksi, niin jatkossa mietimme lähinnä kuinka palvelemme matkalla paremmin kuin muut. Sen palvelun voi tuottaa kaikkialla siellä minne laajakaista ulottuu ja se, joka tuntee maailmanmarkkinalla olevan asiakkaan.

Kirjoittaja on Keski-Suomen Yrittäjät ry:n toimitusjohtaja.