Toinen erikoiskoe ratkaisee jo paljon

Jyväskylän MM-rallin ratkaisut pohjustetaan jo tänään Vellipohjan, Mökkiperän ja Palsankylän erikoiskokeilla. Marcus Grönholm, Sebastien Loeb ja Mikko Hirvonen panevat kaiken peliin heti avauspätkillä, sillä kenelläkään kolmikosta ei ole varaa hävitä muille tolkuttomasti. ”Jos ajan perjantain ensimmäisen erikoiskokeen mielestäni hyvin ja huomaan maalissa, että olen hävinnyt Marcukselle kahdeksan sekuntia, niin mitä minä voin enää tässä rallissa tehdä”, Loeb tiivisti rallin juonen.

Jyväskylässä jokainen sekunti on arvokas. Jos Grönholm, Loeb tai Hirvonen pystyy repimään useamman sekunnin kaulan ensimmäiseen huoltotaukoon mennessä, kasvavat muiden paineet ja riskitaso nousee. Jos kilpailua johtava kuljettaja pystyy vielä päivän päätteeksi tukevoittamaan johtoaan, aletaan muiden tallien huoltorekoissa muutella taktiikkaa. Perjantain perusteella aletaan puntaroida varmojen pisteiden ja riskillä ajamisen suhdetta.

LOEB YRITTÄÄ VOITTAA Jyväskylän MM-rallin, mutta jos Grönholm johtaa perjantain jälkeen puolella minuutilla, tyytyy ranskalainen toiseen sijaan.

”Ei minun tarvitse Jyväskylässä olla lopputuloksissa Marcuksen edellä, mutta muissa ralleissa kylläkin. Totta kai yritän voittaa, mutta niin yritin viimekin vuonna, enkä onnistunut. En pysty ajamaan juurikaan paremmin kuin viime vuonna”, Loeb tunnusti torstaina.

Grönholm voi olla Loebille ylittämätön este Jyväskylän MM-rallissa. Loeb voi voittaa Suomen MM-rallin vasta sitten, kun Grönholm on vetäytynyt MM-sarjasta. Kaikki tietävät, että Grönholm lopettaa, mutta harva tietää, koska se tapahtuu. Arvelut asian ympärillä kasvavat päivä päivältä. Jyväskylän MM-rallin huoltovarikolla Grönholmin uran jatkuminen oli eilenkin päivän puheenaihe.

Grönholm ilmoittaa päätöksensä Jyväskylän MM-rallin jälkeen ja kilpailun lopputuloksella voi olla merkitystä. Jos Loeb voittaa Grönholmin ajamalla Jyskälän erikoiskokeilla, kallistuu päätös herkemmin lopettamisen puolelle.

Grönholmin lopettamista surraan jo nyt rallipiireissä. Synkimpien mielipiteiden mukaan MM-sarjasta katoaa loppukin jännitys, jos Loeb jää vaille vastusta. Ranskalainen itse ei näe tilannetta niin mustavalkoisesti. Loebin mukaan merkittäviä kuljettajia on aina lopettanut ja uusia tullut tilalle. Kaipaako joku meistä Colin McRaeta tai Carlos Sainzia? Ei välttämättä, mutta ainakin minä kaipaan aikoja, jolloin MM-rallin voitosta ajoi enemmän kuin kaksi kuljettajaa.

MITSUBISHIN RALLITALLILLE Jyväskylän MM-ralli on viimeisiä kilpailuja. Rallitalli Britanniassa sulkee ovensa ja Mitsubishi vetäytyy kaikesta rallitoiminnasta tammikuun PariisiDakar -aavikkokilpailun jälkeen. Mitsubishi ei ole vahvistanut asiaa virallisesti, mutta tieto lopettamisesta on vuotanut julkisuuteen useasta lähteestä.

Väitin ralliliitteessä elokuussa 2002, että Tommi Mäkisen voitto Safari-rallista vuodelta 2001 voi jäädä Mitsubishin viimeiseksi MM-rallivoitoksi. Mitsubishin ralliguru Lasse Lampi antoi asiasta tuolloin väkevää palautetta, mutta ainakaan tähän mennessä Mitsubishilla ei ole MM-ralleja sen jälkeen voitettu. Eikä muuten voiteta tänäkään viikonloppuna.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies.