Uima-altaan haipoika ja ihana Mads Mikkelsen

Tjäreborgin mainos, jossa rillipäinen pikkupoika jammailee hainevä selässään uima-altaan äärellä on sulattanut sydämeni. Eihän sitä voi olla rakastamatta. Että ollapa noin huoleton, itsevarma ja vailla noloksi tulemisen pelkoa. Ja vieläpä lämpimän auringon alla, vailla huolen häivää. Ja nuori.

Maailma on usein niin kovin synkkä ja ryppyotsainen, että on ihana törmätä estottomaan hullutteluun – jos ei muuta niin edes mainoksissa. Unohtaa hetkeksi sen, ettei tuossa nyt ihan pelkästään minun viihtymiseni takia hullutella, vaan puhtaasti kaupallisista syistä.

Hassuteltu on toki ennenkin ja näistä mainoshöpsöilyistä on koottu ”hauskat kotivideot” –tyyppisiä ohjelmia. Klassikoin näistä lie vähän aikaa tv-kokki Keith Floydinkin luotsaama brittiläinen On TV. Sarjaa tehtiin 19 kautta vuosina 1982 – 2005.

Pikku googlauksella netistä löytää esimerkiksi suklaa-mainoksen, jossa rumpaliksi ryhtynyt gorilla soittaa syvästi fiilistellen Phil Collinsin kappaletta tai korttimainoksen, jossa keski-ikäinen mies tanssii pussihousuissa MC Hammerin kappaletta Can’t touch this.

Jotenkin kuitenkin tuo tuollainen sketsimäinen hupailu ei ole yhtä herttaista, kuin aidolta hömppäilyltä näyttävä hauskan pito. Että mieluummin hainevä selässä kuin gorillapuku päällä.

Se, että mediassa näkee kohtalaisen paljon matkailualan mainoksia kertonee kahdesta asiasta. Ensinnäkin siitä, että Suomessa on kylmä ja toiseksi siitä, että kuluttajilla on kuin onkin varaa matkustaa kaikesta lamapuheesta huolimatta. Tietysti voisi ajatella myös niin, että silloin kuin matkailumainoksia ei näy, on kansan matkustusinto niin kova, että se löytää kohteeseen ilman mainostakin.

Minussa kasvavia matkustusfiiliksiä synnytti aikoinaan se Finnmatkojen mainos, jossa tanskalainen näyttelijä Mads Mikkelsen kirmaili ja kieriskeli Thaimaan hiekkarannalla. Että huh huh, onpa täällä kotisohvallakin kuuma tuota katsellessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.