Uusi, yrittävämpi sukupolvi

Yrittäjyyden arvostus ja kiinnostus myös omakohtaiseen yrittäjyyteen on nousussa nuorten keskuudessa. Tämä näkyy erinomaisesti Jyväskylän ammattiopistossa, jossa noin 5 000 opiskelijaa suorittaa vuosittain viiden opintoviikon yrittäjyysopinnot.

Tavoitteena ei ole toki leipoa viittätuhatta uutta yrittäjää, vaan kriittisen massan kautta seuloa potentiaaliset tulevaisuuden yrittäjät esiin. Innostuneimmat ja kyvykkäimmät pääsevät jo koulussa perustamaan oikean yrityksen. Enimmillään yrittäjyysopintoja voi olla 120 opintoviikon tutkinnosta liki kolmasosa.

Hienoa vastuullisuutta osoittaa se, että nuoria ei heitetä valmistumisen jälkeen oman onnensa nojaan vaan heillä on mahdollisuus jatkaa yrittäjänä vielä parin vuoden ajan koulun Osuuskunta Taitolassa. Sepänkatu 3:ssa toimivassa Sepän yrityspajassa toimii jo kauppa, kosmetologi ja kampaamo.

Muutaman vuoden kuluttua näistä ammattiopistossa alkuun päässeistä yrittäjistä kehittynee valmentajia ja neuvonantajia uusille opiskelijoille. Mikäpä paremmin sopii teollisuusneuvos Jorma Nokkalan vuonna 2002 luomaan Y4-strategiaan: yrittäjyys ylös yhteiskunnassa yhteistyöllä.

MERKITTÄVINTÄ yrittäjyysopinnoissa on, että sisäisen yrittäjyyden herättämisestä ei ole taatusti kenellekään haittaa, päinvastoin. Vaikka tekisi työnsä toisen palveluksessa yksityisellä tai julkisella sektorilla, yrittäjämäinen asenne työntekoon vie aina eteenpäin.

Yrittäjyyskasvatus on mukana myös lukioissa, osana aktiiviseksi kansalaiseksi oppimista. Aikuisopiston ja oppisopimuskoulutuksen sisällöissä yrittäjyysopinnoista löytyy apua esimerkiksi pk-yritysten sukupolvenvaihdoksiin.

Tiettävästi Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä on enemmän yrittäjyysopintoja kuin missään muualla Suomessa; tosin muissa Pohjoismaissa ollaan pidemmällä.

OPETTAJILTA yrittäjyyskasvatus vaatii aivan uudenlaista otetta työntekoon. Heidän täytyy heittäytyä valmentajiksi, sen sijaan että pitäisivät vain lukujärjestykseen merkityt oppituntinsa.

Jyväskylän yliopistossa tarkastetaan perjantaina kauppatieteen lisensiaatti Aulis Ylisen väitöskirja opettajien valmiuksista yrittäjyyskasvatukseen. Ylinen on tutkinut asiaa yrittäjyyden mallimaakuntana pidetyllä Etelä-Pohjanmaalla, 13 lukiossa.

Tutkimus osoitti opettajien yrittäjyysnäkemykset myönteisiksi, mutta kokemukset yrittäjyydestä vähäisiksi. Mitä ikääntyneempi ja kokeneempi opettaja oli, sitä kielteisemmin hän suhtautui yrittäjyyskasvatukseen.

Opettajat kokivat, että asennoituminen yrittäjyyteen lähteä kotoa, eikä siihen voi koulu paljoa vaikuttaa. Toisaalta opettajat uskoivat, että yrittäjyyteen voidaan kasvattaa. Moni kaipasi yrittäjyyskasvatuksen tilalle neutraalimpaa nimeä.

Jyväskylän yliopistossa on monipuolista yrittäjyyden tutkimusta, ja sitä kautta erinomaiset mahdollisuudet kantaa vastuuta tulevien opettajien yrittäjyyskasvatustaidoista. Yrittäjyys voidaan integroida kaikkeen opetukseen, kun sen merkitys riittävän syvällisesti ja laajasti ymmärretään.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen varapäätoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.