Uusimaa jyrää kaiken

Helsingin seutu ja Uusimaa jyräävät tulotilastoissa. Verotiedot kertovat maan jakautuneisuudesta. Rikkaus ja päätösvalta ovat pääkaupunkiseudulla.

Sadan suurituloisimman joukossa on vain 15 henkilöä Uudenmaan ulkopuolelta. Keski-Suomesta listalla ei ole ketään. Varsinais-Suomesta, Pirkanmaalta, Pohjois-Karjalasta ja Pohjanmaalta äveriäitä löytyy useita.

Verotilastot kertovat yhteiskunnan rakenteesta. Varakkaita ihmisiä on lopulta aika vähän. Verotilastojen kärki elää vuodesta toiseen yrityskauppojen mukaan.

Pelkissä palkkatuloissa erot ovat alueellisesti vieläkin suurempia kuin pääomatuloissa. Keski-Suomessa ei ole yhtään yli miljoonan euron palkollista mutta pääkaupunkiseudulla heitä on monia kymmeniä.

Rikkautta ja vaurautta ei pidä kadehtia mutta sitä voi toivoa. Ainakin Suomelle kannattaa toivoa lisää vaurautta, sillä kotimaisesti omistetut yritykset tuovat yleensä etua kaikille. Ainakin yritys maksaa veronsa Suomeen eikä pyri siirtämään niitä verokeplottelun avulla veroparatiisimaihin.

Supercellistä osuuden japanilaissijoittajille myyneet Ilkka Paananen ja Mikko Kodisoja ovat julkisten lausuntojensa perusteella hyviä yhteiskunnallisia esimerkkejä. He haluavat maksaa veronsa Suomeen ja ylipäätään maksaa veroja. Samanlaista myönteistä ajattelua on ollut myös Harvioiden puheissa.

Lentoliikenteessä Helsinki-Vantaan lentoasema on Suomen ehdoton ykkönen. Se kautta lentää parikymmentä miljoonaa ihmistä, kun Jyväskylän kentällä ei tahdota päästä enää 0,5 prosenttiin siitä. Vaikka Keski-Suomi on viiden prosentin maakunta, lentoliikenteessä olemme lilliputteja.

Jyväskylän lennot ovat vaakalaudalla. Nykyisen lennot loppuvat maaliskuussa, jos uusia ratkaisuja ei löydy. Sen jälkeen Tikkakosken kentällä lentävät vain armeijan koneet ja muuten keskisuomalaiset ovat auton ja junan varassa.

Lentojen loppuminen olisi suuri menetys. Se heikentäisi vientiyritysten toimintaedellytyksiä.

Keski-Suomen on tehtävä kaikkensa, jotta täältä on nopeat yhteydet maailmalle. Paras ratkaisu olisi erittäin nopea junayhteys. Siinä suurimman hyödyn toisi oikorata Jämsästä Lahden kautta Helsinkiin sekä Pietariin. Tällainen yhteys voi olla todellisuutta vasta muutaman vuosikymmenen kuluttua. Sen eteen on kuitenkin viisasta tehdä työtä.

Sitä ennen on junayhteys Tampereen kautta saatava mahdollisimman nopeaksi. Tampereen kautta kulkeminen on aina mutka ja suuri hidaste, joten siitä ei tule koskaan huippuyhteyttä. Se ei myöskään avaa vaivatonta kulkua Helsinkiä suurempaan metropoliin eli Pietariin.

Nopeat junayhteydet eivät ole ehkä todellisuutta tällä vuosikymmenellä, vaikka Tampereen rataa nopeutettaisiinkin. Siksi lentoyhteydet on pidettävä edelleen kunnossa. Heti kun junayhteys on nopea ja Jyväskylän junista pääsee nousemaan suoraan Helsingin lentoasemalle, lentoliikenteen aika on ohitse.

Maakunnan ministerien Susanna Huovisen (sd.) ja Henna Virkkusen (kok.) toivoisi ajavan maakunnan yhteyksille valtion rahoituksen. Ministereillä on näin mahdollisuus tehdä tekoja oman maakuntansa puolesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.