Väkeä kuin markkinoilla - vai oliko?

Urheilutapahtumien yleisömääriä on perinteisesti isoteltu Suomessa. Useita satoja otteluja ja erilaisia urheilukisoja paikan päällä nähneenä väitän, että osassa tapahtumia yleisökerroin on käytössä vieläkin.

Esimerkiksi Kirittärien kesäkuun ensimmäisen pesäpallo-ottelun yleisömäärän nähtyäni aloin miettiä vuosi sitten ostamieni moniteholasien uusimistarvetta, kun en millään havainnut ilmoitettua määrää ihmisiä katsomossa. Tai sitten arvioin täysin väärin.

Urheilutapahtumat eivät toki ole ainoita, joissa yleisömäärä on välillä sinnepäin. Jyväskylässä järjestettiin kesäkuun alussa nelipäiväiset kansainväliset suurmarkkinat. Se oli tervetullut uusi tapahtuma Jyväskylään. Lutakonaukio on oikein hyvä paikka markkinoille.

Järjestäjä ilmoitti markkinoiden kävijämääräksi yli 60 000 ihmistä. Haluan uskoa järjestäjää, mutta puretaanpa lukua vähän.

Suurmarkkinat olivat neljänä päivänä avoinna yhteensä 38 tuntia. Jos kävijämäärä pitää paikkansa, markkinoilla kävi jokaisena tuntina keskimäärin 1 580 ihmistä. Aika paljon, kun lauantaina ja sunnuntaina kova tuuli vähensi väkeä kahden lämpimän kesäpäivän jälkeen.

Yleisömäärän arvioiminen on vaikeaa, jos tilaisuuteen ei myydä pääsylippuja. Jo kaksi tulkitsijaa voi päätyä saman tapahtuman yleisömäärän arvioinnissa täysin eri lukuihin. Esimerkiksi mielenosoitusten osallistujamäärän laskemisessa saatu tulos heijastaa usein laskijan suhtautumista tapahtumaan. Mielenosoituksesta innostunut puhuu mieluusti isommista luvuista kuin asiasta eri mieltä oleva.

Yleisömäärillä on myös kaupallista merkitystä, koska luvut antavat kuvan siitä, kuinka kiinnostava jokin urheilulaji tai tapahtuma on suuren yleisön tai oman kohderyhmän mielestä. Joskus yleisökertoimen käyttö osuu kuitenkin omaan nilkkaan, kun kukaan ei oikeasti usko lukuihin.

Kesällä järjestetään paljon massatapahtumia, joiden yleisömäärät ovat uutisia ja kertovat tärkeää tietoa suosion kehityksestä. Oikeatkin luvut voivat kertoa eri asioita.

Otetaanpa esimerkiksi kolmipäiväinen tapahtuma, jonka osallistujista valtaosa on paikalla kaikkina päivinä. Pitäisikö kaikkien päivien yleisömäärä laskea yhteen vai kertoa yksittäisten kävijöiden määrä? Molempia tapoja toki käytetään, mutta päätteleminen siirtyy kuulijalle.

Ennustan, että heinäkuun lopussa ajettavan Jyväskylän MM-rallin yleisömääristä saadaan taas komeita lukuja, kun samat katsojat kiertävät useilla erikoiskokeilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.