VW uhrasi sittenkin rallin

Toyotalle ja Fordille on yllättäen tarjolla huippukuljettajia edulliseen hintaan. Latvala voi syrjäyttää Lapin Tommi Mäkisen tallissa.

Volkswagen tuli ryminällä rallin MM-sarjaan vuonna 2013 ja ryminällä se sieltä myös lähtee. VW ilmoittanee tänään virallisesti, että sen taival rallin MM-sarjassa päättyy tähän kauteen. Selitykseksi tarjotaan päästöskandaalia, jonka korvausten takia VW:n on säästettävä jostakin. Ralliprojekti on sopivan näkyvä osanen uhrattavaksi.

Kun VW ilmoitti vuonna 2011 tulevansa rallin MM-sarjaan niin saksalaisen autonvalmistajan tiedettiin tulevan tosissaan. VW rakensi, testasi ja kehitti Polon WRC-autoa niin huolella ja antaumuksella, että siitä tuli MM-sarjaan lähes voittamaton. Neljän kauden aikana Pololla on voitettu 42 MM-rallia 51 mahdollisesta sekä otettu neljä kuljettajien ja neljä automerkkien maailmanmestaruutta. Kun vuosina 2013–16 on tähän mennessä ajettu 980 erikoiskoetta, on VW vienyt niistä nimiinsä 622.

Koska VW on voittanut kaiken mahdollisen rallin MM-sarjassa, on rallliprojekti täyttänyt tehtävänsä. VW halusi lopettaa huipulta.

VW:n päätös on silti yllätys. Päästöskandaali lävähti tuulettimeen jo vuosi sitten syyskuussa, mutta VW vakuutti vielä maaliskuussa, että se jatkaa rallin MM-sarjassa vuoteen 2019. Rallitalli rakensi ja kehitti uutta autoa kaudelle 2017 ja Sebastien Ogierin, Jari-Matti Latvalan sekä Andreas Mikkelsenin kanssa oli tehty sopimus kaudesta 2017.

Nyt uusi WRC-auto on valmis ja se ajetaan suoraan VW:n museoon. Pololla mallia 2017 ei ajeta koskaan MM-ralleissa.

Mikä sai VW:n johtokunnan vetämään töpselin seinästä juuri nyt? Päästöskandaalin arvellaan maksavan VW:lle yli 17 miljardia euroa, joten hallituksen puheenjohtajan Matthias Mullerin oli pakko tehdä jotakin. Rallin MM-sarjasta vetäytyminen ei tuo siihen soppaan suurta säästöä, koska VW:n rallitallin vuosibudjetti on noin 90 miljoonaa euroa. Kyseessä on toimenpide VW:n osakkaiden, johtokunnan ja markkinoiden rauhoittamiseksi.

VW-konserniin kuuluva Audi vetäytyy samaan aikaan rata-autoilun pitkien kisojen MM-sarjasta, mutta jatkaa sähköformuloiden MM-sarjassa. Audille sarjan vaihto on strateginen valinta, eikä sillä ole mitään tekemistä päästöskandaalin kanssa.

PSA-konsernin Peugeot ja Citroen ilmoittivat marraskuussa 2004, että molemmat automerkit jättävät rallin MM-sarjan kauden 2005 jälkeen. Peugeot lähtikin, mutta Citroen jäi. Sebastien Loeb voitti Kronos Racingin Citroenilla kuljettajien maailmanmestaruuden vuonna 2006 sekä vielä kuusi MM-titteliä tehdastallin Citroenilla sen jälkeenkin.

Polon WRC-autoja ei kuitenkaan nähdä MM-sarjassa edes yksityistallien väreissä. VW-konserni on jatkossa mukana rallin MM-sarjassa Skodan kautta. Osa VW:n rallitallin 200 työntekijästä siirtyy Skodan R5-autojen varikolle WRC2-luokan MM-sarjaan ja osa lähtee Golf TCR:n tekijöiksi rata-autoilun puolelle.

Mitä tapahtuu VW:n kuljettajille? Ogier kelpaa niin Citroenille, Fordille kuin Toyotallekin ja tässä tilanteessa nelinkertainen maailmanmestari on saatavilla jopa edullisesti. Vain Hyundai on lukinnut kaikki kolme kuljettajaansa ja niin on periaattessa tehnyt myös Citroen, mutta eiköhän Stephane Lefebvre tai Craig Breen tee tarvittaessa tilaa Ogierille.

M-Sportilla on kolme paikkaa vapaana ja Toyotalla kaksi. Latvala palaa joko Fordille tai menee Tommi Mäkisen johtamaan Toyotan rallitalliin. M-Sport ottaa mielellään Mikkelsenin, joka tuo tarvittaessa mukanaan rahoitusta.

VW-uutinen on painajainen Esapekka Lapille, Ott Tänakille ja Mads Östbergille, joiden varmalta vaikuttaneet ajopestit ensi kaudelle ovat nyt vaarassa.

Jos VW:n vetäytymisestä jotain hyvää kaivaa, niin rallin MM-sarjan asetelmat muuttuivat kerralla erittäin mielenkiintoisiksi. Pöytä on nyt katettu uusille voittajille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kolumnit

Ämmä hallitus?

Marin tekee ruuhkaa vihervasemmistoon

Kolumni: Jyväskylä vs. Buenos Aires

Kolumni: Holtittomat kuskitko muka hauskoja?

Kolumni: Taksien hinnat pysyivät, mutta palvelu huononi

Kolumni: Työehtojen shoppailu on vasta alussa

Haittamaahanmuuttajat söivät eläkeparannukset

Kolumni: Muunneltua totuutta laseilla ja ilman

Antenni: Lapseni löysi Youtubesta mainiot esikuvat

Kolumni: Itsenäisyyspäivä epäperinteisin menoin

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.