Valta vaihtuu MM-sarjassa

Jyväskylän MM-rallissa ei ole tänä vuonna mukana ainuttakaan ralliautoilun maailmanmestaria. Edellisen kerran vastaava tilanne oli vuonna 1980, kun rallin ensimmäinen maailmanmestari Björn Waldegård jätti Jyskälän väliin.

Yhdeksän viime kertaa rallin maailmanmestaruuden voittanut Sebastien Loeb jäähdyttelee tänä vuonna neljän MM-rallin verran, mutta Jyväskylässä häntä ei nähdä. Vuoden 2003 maailmanmestari Petter Solberg vaihtoi rallicrossiin ja edelliset mestarit ovat lopettaneet uransa MM-tasolla. Vuoden 1995 maailmanmestari Colin McRae ja vuoden 2001 mestari Richard Burns ovat haudan levossa.

Tämän vuoden MM-sarjaa johtaa Ranskan Sebastien Ogier, kun Belgian Thierry Neuville on kolmantena. Ogier on kilpaillut MM-tasolla vasta viisi vuotta, kun Neuvillella on kokemusta neljältä vuodelta 26 MM-rallista. Rallin MM-sarjasta ei voi todellakaan sanoa, että samat vanhat naamat siellä vaan jyräävät ja ralleja voittavat. Nyt juhlivat uudet nimet.

Sama pätee autonvalmistajien puolella. Volkswagen on syrjäyttänyt Citroenin kukkulan kuninkaana. Ford on vetäytynyt tehdastallina WRC-luokan MM-sarjasta.

Kansainvälinen autoliitto FIA teki kesällä harvinaisen päätöksen, kun se esti uusien WRC-autojen luokitukset. Nykyisillä WRC-autoilla ajetaan myös kaudella 2014. Niihin sallitaan neljä lisäluokitusta, mutta tallien välisiä voimasuhteita ne eivät muuta.

Volkswagen on tehnyt niin hyvän WRC-auton, että Citroenin mielenkiinto rallia kohtaan lopahti. Citroen osallistuu ensi vuonna rata-autojen MM-sarjaan Loebin kanssa ja siitä ollaan Versaillesissa innosta pinkeänä. Citroenia tuskin nähdään rallin MM-sarjassa enää 2015 ja ensi vuosikin on kiikun kaakun. Citroen on ilmoittanut ajavansa ainakin joitakin MM-ralleja vuonna 2014, mutta kisaohjelman laajuus riippuu Abu Dhabin rahoituksesta. Omalla rahoituksella ei PSA rallin MM-sarjassa jatka. Autotehdas teki viime vuonna tappiota viisi miljardia euroa.

Fordeilla MM-sarjassa kilpaileva M-Sport on Qatarin rahoituksen varassa, joten höllässä on töpseli Fordinkin WRC-autoilla.

MM-sarjan pääluokan autot muuttuivat kaksi vuotta sitten, kun kaksilitraiset Ford Focukset ja Citroen C4:t vaihtuivat 1,6-litraisiin Fiestoihin ja DS3:iin. Seuraava askel on jo otettu. Voisiko rallin tulevaisuuden pelastaa uusi R5-luokka, jossa auton hinta on rajattu 180 000 euroon? Yhä useammalla autonvalmistajalla olisi varaa tehdä R5-luokan auto ja yhä useammalla kuljettajalla olisi varaa hankkia sellainen.

Edullisesta hinnasta huolimatta R5-luokan auto voi olla täysiverinen ralliase. Ainakin M-Sport on onnistunut tekemään R5-Fiestasta lähes WRC-auton tasoisen kiiturin.

WRC-luokan autot säilyvät MM-sarjan pääluokkana ainakin kolme seuraavaa vuotta. Hyundai tulee mukaan MM-sarjaan ensi vuonna ja nyt arvaillaan tallin tehdaskuljettajien nimiä. Juho Hänninen on saanut jalkansa Hyundain oven väliin, sillä hänet on pestattu tallin testikuljettajaksi. Tarjolla olisi myös Mikko Hirvonen, jonka sopimus Citroenin kanssa päättyy tähän vuoteen. Hirvosen ajatukset ovat jo ensi kaudessa, sillä tämä vuosi on ollut hänelle yhtä tuskaa. Maailmanmestaruus menee Ogierille ja Volkswagenille ja Hirvonen voi vain pureskella kynsiään. Ei tullut MM-titteliä tänäkään vuonna Suomeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.