Vampyyrit ovat ihmissielun peili

Ennen muinoin suojelusenkeli turvasi lasten makuuhuoneen seinillä viatonta unta ja kahta lasta ylittämässä vaarallista siltaa. Suojelusenkeleistä riitti turvaa tasan 7-vuotiaaksi. Koulutiellä maailma osoitti petomaisuutensa, eikä suojelusenkeleitä näkynyt kurkkuun työnnettyä lunta ulos yskittäessä.

Kehittyvien aivojen alhaisin fantasia on kosto. Tuomari Nurmion 1980-luvun alun suositussa laulussa Lasten mehuhetki musta enkeli vei päivänsankarin. Tultuani kaltoin kohdelluksi haaveilin, kuinka musta enkeli liihottaisi kiusankappaleideni synttäreille ja veisi tötteröhattuisen päivänsankarin. (Myöhemmin olen miettinyt, kertooko laulu sittenkin lapsensa juhlapäivänä kännäävistä vanhemmista.)

Aikamme korkein tekoäly, viihdeteollisuus, on ymmärtänyt kostofantasiat mantelitumakkeen syvimmäksi tuotteeksi.

Koulukiusaaminen ja välituntiväkivalta ovat olleet aina osa koulujen valitettavaa arkea. Siinä missä Suomen media on vasta nyt uutisoinut ilmiöstä, lukivat viisaat ruotsalaiset aikaa jo vuosia sitten ja tekivät kiusattujen kostovampyyrikirjan ja -elokuvan Ystävät hämärän jälkeen (2004/2008). Elokuva on myös loistava ajankuvaus, sillä 1980-luvun alun lapset tunnistavat pulkat, pipot ja takit.

Selviytymisyhteiskuntalainen ei kaipaa avukseen hyväntahtoista enkeliä maantieltä, vaan kuvittelee avukseen päitä irti purevia suojelusvampyyreja. 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen muistetaankin suojelusvampyyrien aikana.

Genreä edustaa myös Ylellä keväällä aloittava vampyyrien ja ihmisten vaikeaa yhteiseloa kuvaava HBO:n True Blood. Sen toinen kausi nousee kaikkien aikojen tuotantokausien kärkitiloille.

Sarjassa viehättää ihmisluonteen todellinen hölmöys. Tuhansia vuosia eläneet vampyyrit nauravat ihmisen tyhmyydelle. Hyvät vampyyrit suojelevat vuosituhantisella viisaudella ihmistä itseltään.

Suosittu Twilight-kirja- ja elokuvasarja tarjoaa ihanaa viattomuutta. Houkutus-elokuvassa (2008) Edward-vampyyri suojelee rakastettuaan niin miesjoukon ahdistelulta kuin itseltäänkin "tosirakkaus odottaa" -hengessä. Siinä missä True Bloodin seksuaalikuvasto työntyy kulmahampaat edellä, Twilight-sarja on amerikkalaisen konservatiivisen siveyden huipentuma.

Twin Peaks -sarja traumatisoi puolitoista sukupolvea pelkäämään peiliin katsomista. Sieltä saattoi nähdä lavastaja Frank Silvan. Vanhoissa tarinoissa vampyyri ei näkynyt peilistä, mutta nykyvampyyri voi peilata.

Omistava luokka oli vielä 80-lukulaisessa marxilaisessa viitekehyksessä työelämän vampyyri. Uuden työn aikakaudella kukin voi pohtia, kuuluuko vampyyri-luokkaan.

Pahimman kuppausasteen vampyyristöön kuuluvat ainakin kolumnistit, jotka imevät illat pahaa-aavistamattomien ystäviensä vereviä ideoita ja nukkuvat päivät.

Kirjoittaja on Suomen poliittisen historian tutkija ja Keskisuomalaisen avustaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.