Vauhdin kuninkaat

Jyväskylän MM-ralli ajettiin Volkswagenin hallinnassa, kuten odottaa saattoi. Jari-Matti Latvala voitti ja Sebastien Ogier saalisti 21 pistettä kuljettajien MM-sarjaan. Volkswagenille tämä oli 13:s kaksoisvoitto kolmen kauden aikana.

VW:n tallipäällikkö Jost Capito nimesi Latvalan ja kartanlukija Miikka Anttilan ”Vauhdin kuninkaiksi”. He voittivat Jyskälän keskituntinopeudella 125,44 km/h, mikä on ralliautoilun MM-sarjan historian nopein noteeraus. Edellinen ennätys 122,89 oli vuodelta 2012.

Kärjen osalta tulosluettelo meni käsikirjoituksen mukaan ja tyytyväisiä olivat niin Latvala, Ogier, Volkswagenin rallitalli, suomalaiset rallifanit kuin Jyväskylän MM-rallin järjestäjät.

Rallin säväyttäjän palkinto menee Esapekka Lapille. Pieksämäkeläinen voitti leikiten WRC2-luokan ja jätti monta WRC-autoa taakseen. Lappi nousi yleiskilpailussa kahdeksanneksi, vaikka ei ottanutkaan kaikkea irti Skoda Fabiasta. Olisi mielenkiintoista tietää mihin Lappi kykenisi täysiverisellä tehtaan WRC-autolla.

Lapilla on sopimus Skodan kanssa kaudesta 2016, mutta voitaisiinko Lappi nähdä Toyotan WRC-auton ratissa kaudella 2017? Spekulaatiot Tommi Mäkisen luotsaaman Toyotan rallitallin kuljettajista kävivät kuumina viikonlopun aikana. Andreas Mikkelseniä lukuun ottamatta kaikki kärkikuljettajat ovat vapaita siirtymään Toyotalle.

Mutta ensin Mäkisen pitää saada pestattua kovan luokan ammattilaisia auton suunnitteluun, rakentamiseen ja kehittämiseen. Ilman näitä huippunimiä Toyota Yariksesta ei pystytä rakentamaan Volkswagen Polon kaltaista menestyjää. Ratkaiseva kysymys onkin, että saako Mäkinen houkuteltua parhaat mahdolliset insinöörit projektiin mukaan. Siihen tarvitaan paljon rahaa, sillä näitä taitajia joudutaan houkuttelemaan muhkeilla palkoilla muista tehdastalleista. Myös rallitallin sijainti ratkaisee. Mihin tekniset avainhenkilöt ovat valmiita perheineen muuttamaan?

Mikä saisi Ogierin tai Latvalan jättämään Volkswagenin? Lähtisikö Ogier voittajatiimistä muhkean palkkion takia? Latvalalla voi kytkin olla herkemmässä, sillä vaihtoehtona voi olla uran parhaat vuodet Ogierin varjossa kakkosen statuksella. Latvalan ja Mäkisen managerilla Timo Jouhkilla voi olla tässä kuviossa ratkaisevan painava sana.

Jos Latvala siirtyisi Toyotalle, niin mahtuisiko talliin toinenkin suomalainen?

Lappi on kuuma nimi kuljettajamarkkinoilla, eikä olisi yllättävää, jos Volkswagen tekisi hänen kanssaan sopimuksen kaudesta 2017. Jos Lappi ei mahdu ykköstiimiin, niin sitten kakkostiimiin Mikkelsenin rinnalle tai tilalle.

Villi veikkaukseni on, että kaudella 2017 Volkswagenilla ajavat Ogier, Mikkelsen ja Lappi. Latvala vaihtaa Toyotalle ja saa tallikaverikseen Kris Meeken tai Hayden Paddonin. Mutta ennen kuin yksikään kuljettaja liikahtaa Toyotan suuntaan, täytyy Mäkisen esittää uskottava nimilista Toyotan organisaation ytimestä. Vasta sitten voidaan aavistella, että voisiko Toyota olla houkutteleva vaihtoehto MM-sarjan kärkikuljettajalle.

Sadekuurot olivat ainoa valituksen aihe tämän vuoden Jyväskylän MM-rallissa. Reitti oli tänäkin vuonna hyvä ja katsojia riitti erikoiskokeille. Vaikka taloustilanne maailmalla ei ole vieläkään toipunut entiselleen, näkyi Jyväskylän MM-rallissa positiivisia merkkejä.

Kymmenet Mersut huoltoparkissa viittaavat siihen, että rallilla on haluttu imago ja jatkuvuutta.